Vier grote Hollywoodcomponisten
- Klassiek
- Vier grote Hollywoodcomponisten
De muzikale wortels van deze componisten liggen in de Midden-Europese klassieke traditie. Ze verwierven later een grote naam in Hollywood als componisten van filmmuziek.
Erich Wolfgang Korngold (1897-1957)
Wonderkind dat in Wenen snel furore maakte, onder meer met de opera Die Tote Stadt. Kwam in 1934 voor de verfilming van A Midsummer Night’s Dream door Max Reinhardt naar Hollywood. De film Deception uit 1946 gaat over een componist (Claude Rains) die de ‘muziek van de toekomst’ (die van Korngold zelf) componeert, waaronder een celloconcert dat tot op de dag van vandaag nog in de concertzalen wordt gespeeld.
Deception (Irving Rapper, 1946)
Om deze inhoud te tonen moet je toestemming geven voor social media cookies.
Een uur Erich Wolfgang Korngold in Podium (2017)
Miklós Rózsa
De Hongaar Miklós Rózsa (1907-1995) is de componist van filmklassiekers als Ben Hur, Jungle Book – de verfilming, niet de Disney-tekenfilm – en The Thief of Bagdad componeerde.
El Cid (Anthony Mann, 1961)
Om deze inhoud te tonen moet je toestemming geven voor social media cookies.
Een uur Miklós Rózsa in Podium (2018)
Filmmuziekweek 2018: Miklós Rózsa
Bernard Herrmann
Bernard Herrmann (1911-1975) is vooral bekend door de scores die hij maakte voor Hitchcock-klassiekers als Psycho en North by Northwest, maar die ook heel uiteenlopende films als Taxi Driver, Citizen Kane en The 7th Voyage of Sinbad van muziek voorzag.
Hein van Eekert, presentator van NTR Opera Live, bezorgde een vurig pleidooi voor de filmscores van Herrmann, bekend van zijn samenwerkingen met Orson Welles en Alfred Hitchcock.
The 7th Voyage of Sindbad (Nathan Juran, 1958)
Om deze inhoud te tonen moet je toestemming geven voor social media cookies.
Een uur Bernard Herrmann in Podium (2019)
De filmmuziek van Bernard Herrmann
Franz Waxman
In 2020 presenteerde Podium in de week voorafgaand aan de Filmmuziek Top 50 een special geheel in het teken van de muziek van Franz Waxman. Hij won tweemaal achter elkaar (in 1950 voor Sunset Boulevard en 1951 voor A Place in the Sun) de meest prestigieuze filmprijs, de Oscar - een prestatie die sindsdien niet geëvenaard is.
Een uur Franz Waxman in Podium (2020)
Hein van Eekert over Hollywoodcomponist Franz Waxman
Filmmuziek Top 200
De Filmmuziek Top 200 was een feest! Op donderdag 7 en vrijdag 8 maart hoorde je de meest aangrijpende en onvergetelijke soundtracks bij NPO Klassiek.