Vrouwen in de filmmuziek: zeldzaam maar niet langer te negeren
- Klassiek
- Vrouwen in de filmmuziek: zeldzaam maar niet langer te negeren
Hildur Guðnadóttir maakt furore in de filmmuziekwereld. De IJslandse cellist en componist won in 2020 de Oscar voor Beste score voor haar werk voor de film Joker. Ze was toen pas de derde vrouw ooit die deze prijs in ontvangst nam. Maar ondanks het succes van Guðnadóttir wordt de filmmuziekwereld nog altijd gedomineerd door mannen. Voor de Oscaruitreiking van 2023 was geen één vrouw genomineerd in deze categorie. Dit jaar (2024) is Laura Karpman (American Fiction) de enige genomineerde vrouw in de categorie. Waarom is er zo veel ongelijkheid in de filmmuziekwereld?
Eerst een stukje geschiedenis. In 1935 werd de categorie Beste score in het leven geroepen. Het duurde lang voordat een vrouwelijke componist de prijs won: dat was Rachel Portman in 1996, voor de muziek van de film Emma. Anne Dudley won het jaar erna de Oscar voor haar compositie voor de film The Full Monty. In 2020 won Guðnadóttir de Oscar voor haar muziek voor de film Joker. Drie vrouwelijke winnaars in de 88-jarige geschiedenis van de prijs.
Lees ook
Wie is Rachel Portman?
Seksisme en gebrek aan rolmodellen
Journalist Tim Greiving sprak voor een artikel in The New York Times met meerdere succesvolle vrouwen uit de filmmuziekwereld. Zij gaven verschillende redenen voor de ongelijkheid: geïnstitutionaliseerd seksisme, een tekort aan vrouwelijke rolmodellen en sociale conditionering waardoor vrouwen geleerd wordt onbaatzuchtig te zijn en niet de spotlights op te zoeken.
#MeToo en Time's Up
Volgens Lolita Ritmanis, componist en een van de vrouwen die in 2014 de Alliance for Women Film Composers opzette, gaat het tij keren. "Door de wereldwijde aandacht voor vrouwenrechten, en bewegingen als #MeToo en Time's Up, is er meer interesse en een call to action", zegt zij tegen The New York Times. Ritmanis merkt dat mensen uit de industrie contact met haar opnemen om te bespreken wat zij aan de ongelijkheid kunnen doen. "Ik denk dat er steeds meer kansen zijn voor vrouwelijke componisten om mee te doen aan grote audities", zegt zij.
Meer over Hildur Guðnadóttir
Naast haar composities voor films schreef de 41-jarige Hildur Guðnadóttir de soundtrack voor de populaire serie Chernobyl. Voor haar muziek voor de blockbuster Joker won ze dus de Oscar, maar ook de Golden Globe én de BAFTA. Luister hier naar een stukje uit de score van Joker:
Om deze inhoud te tonen moet je toestemming geven voor social media cookies.
Women Talking
Niet genomineerd voor een Oscar, maar wél prachtig: de muziek die Guðnadóttir schreef voor de film Women Talking. De film gaat over een groep vrouwen in een Mennonitische geloofsgemeenschap. Vrijwel allemaal werden ze stelselmatig in hun slaap verdoofd en verkracht door mannen uit hun commune. Niks doen, blijven en vechten, of vertrekken: dat zijn de drie opties waar de vrouwen uit moeten kiezen. Guðnadóttirs composities voor de film zijn eigenzinnig en afwisselend. Soms louter met slagwerkinstrumenten gemaakt, soms hoor je het getokkel van een gitaar of strijkersklanken. Benieuwd geworden? Luister hieronder naar onze Nieuwe Filmmuziek-podcast over Women Talking.
#100 - Hildur Gudnadottir - Women Talking - Nieuwe Filmmuziek Op 4
Filmmuziek Top 200
De Filmmuziek Top 200 was een feest! Op donderdag 7 en vrijdag 8 maart hoorde je de meest aangrijpende en onvergetelijke soundtracks bij NPO Klassiek.