‘Met vuur en brille’ - hoe Widmann aansluit bij het handelsmerk van Beethoven
- Klassiek
- ‘Met vuur en brille’ - hoe Widmann aansluit bij het handelsmerk van Beethoven
Het Rotterdams Philharmonisch Orkest geeft op 1 oktober de aftrap voor het Jörg-Widmannseizoen met het speelse Con brio.
‘Met vuur en brille’ - hoe Widmann aansluit bij het handelsmerk van Beethoven
De wijze waarop Beethoven een natuurkracht ontketent in o.a. het Allegro con brio van het Eerste pianoconcert gaf Jörg Widmann vleugels. In zijn Con brio parafraseert of persifleert hij niet op Beethoven maar wil een hoger doel bereiken. Net als bij Beethoven gaat het Widmann om de oerkracht van muziek. Componist, klarinettist, dirigent en ‘klankingenieur’ Jörg Widmann is ‘artist & composer in residence’ tijdens dit seizoen van de NTR ZaterdagMatinee. In maar liefst vijf concerten staan zijn werk en spel centraal - concertouverture Con brio vormt de ‘ouverture’.
Lees ook
Componist - Ludwig van Beethoven
Beethoven was ook de rode draad voor Dvořák en Brahms
Hoewel Antonín Dvořák als symfonicus met evenveel vuur en passie in de voetsporen trad van Beethoven, heeft daarnaast de Tsjechische volksmuziek een enorme invloed gehad op zijn oeuvre. Vanuit zijn Vioolconcert uit 1879 loopt een directe lijn naar Leoš Janáček. De virtuoze en meermaals gelauwerde violiste Hilary Hahn brengt Dvořáks Vioolconcert ten gehore.
Het juk van de gigant Beethoven drukte zwaar op de schouders van Johannes Brahms. Eindeloos duurde het voordat hij eindelijk zijn Eerste symfonie afrondde. Brahms’ Eerste droeg zozeer het stempel van zijn illustere voorganger, dat het weleens Beethovens Tiende werd genoemd. Maar zelfs de gevreesde criticus Eduard Hanslick gaf zijn goedkeuring en Brahms groeide over Beethovens schaduw heen.
Meer info & programmaboekje
Concert - Con brio: Widmann, Dvořák, Brahms
Violist Hilary Hahn in virtuoze en knotsgekke workout