Klassieke Top 400

Deze lijstduwers vinden dat er meer vrouwelijke componisten in de Klassieke Top 400 moeten

foto: NPO Radio 4, stellabergsma.nl, Elise Berendsfoto: NPO Radio 4, stellabergsma.nl, Elise Berends
  1. Klassiekchevron right
  2. Deze lijstduwers vinden dat er meer vrouwelijke componisten in de Klassieke Top 400 moeten

Elk jaar staan er maar een paar vrouwelijke componisten in de Klassieke Top 400. Dat kan anders! Daarom geven Margriet Vroomans, Stella Bergsma, Jet Berkhout, Elise Berends en Carine Lacor een stemtip voor vrouwen die het ook verdienen om in de lijst te staan.

Margriet Vroomans: concertino voor piano en orkest van Henriette Bosmans

Margriet Vroomans wil een lans breken voor het werk van Henriette Bosmans, en specifiek voor haar Concertino voor piano en orkest. "De sprankelende, haast speelse muziek, werd in januari 1929 voor het eerst uitgevoerd", zegt de De Ochtend van 4-presentator. "Bosmans is een bijzondere vrouw. Ze had relaties met zowel mannen als vrouwen en was vooral totaal verslingerd aan de muziek. In een brief aan een vriendin schrijft ze: 'Zonder muziek is leven onnodig'."

Om deze inhoud te tonen moet je toestemming geven voor social media cookies.

Henriette Bosmans werd in 1895 geboren in Amsterdam. De Tweede Wereldoorlog wordt haar bijna fataal: Henriette is half-Joods, mag dus niet meer als pianiste optreden en haar muziek mag niet meer worden uitgevoerd. De eerste jaren na de oorlog zorgt ze vooral voor haar moeder, tot die in 1949 overlijdt. In de jaren daarna is ze extra creatief en schrijft dan vooral veel liederen. Bosmans wordt ziek en overlijdt aan de gevolgen van kanker op 2 juli 1952. Bij haar overlijden beschrijven de kranten haar als "één van de belangrijkste componisten van de eerste helft van de 20e eeuw". Wil je meer weten over het leven en de muziek van Bosmans? Luister naar aflevering 4 van de serie Muziek tot Leven.

Beluister de podcast - Muziek tot Leven - Verhalen van musici in de oorlog

Stella Bergsma: Vieille prière bouddhique van Lili Boulanger

Stella Bergsma vraagt onze aandacht voor de Franse componiste Lili Boulanger en haar muziekstuk Vieille prière bouddhique. "Een bad van klanken waar je je in kunt onderdompelen", zegt de schrijver en opiniemaker over het muziekstuk. Ondanks dat Lili Boulanger maar 24 jaar oud werd, was zij een van de belangrijkste Franse componisten van het begin van de twintigste eeuw. "Het doet me denken aan Carmina Burana maar er zit ook een soort swing in. Een kruising tussen Carl Orff en Kurt Weil", zegt Stella. "Deze compositie zou een klassieker moeten zijn."

Om deze inhoud te tonen moet je toestemming geven voor social media cookies.

Quote

Deze compositie zou een klassieker moeten zijn.

Stella Bergsma

Jet Berkhout: Deel IX. Largo con espressione in e kl.t. uit Charakterstücke (Das Jahr) van Fanny Mendelssohn

Wat Jet Berkhout betreft moet dit stuk van Fanny Mendelssohn op de lijst: Charakterstücke IX Largo con espressione in E Minor. De Muziekfabriek-presentator: "Fanny speelde als een vent (de grootst denkbare lof) en was misschien wel beter dan broer Felix - maar een vrouw. Vaarwel carrière. Luister met dat oor naar dit stuk en ween mee om dat onrecht. Het werkt trouwens ook uitstekend bij onbestemde weltschmerz."

Om deze inhoud te tonen moet je toestemming geven voor social media cookies.

Elise Berends: Nocturne van Lili Boulanger

Elise Berends, actrice en schrijver/componist van musicals, twijfelt tussen Louise Farrenc en Lili Boulanger. De stemtip wordt toch Nocturne van Boulanger, maar Farrenc krijgt bij deze een eervolle vermelding. "Wat ik zo mooi vind aan Nocturne is dat het zo'n vreemde combinatie is van beeldschoon en een een beetje akelig, griezelig bijna", zegt Elise. "Een hol gevoel in je maag, alsof je ergens niet heen wil maar toch gaat."

"Voor mij verbeeldt het het ambivalente in het leven, de dingen die zowel gruwelijk als onontkoombaar zijn, verlangen naar iets waarvan je weet dat het pijn gaat doen. Dit stuk doet me aan de liefde denken: het tilt je op en danst met je, terwijl je al weet dat het op een dag je hart gaat breken. Een prachtig én triest stuk muziek."

Om deze inhoud te tonen moet je toestemming geven voor social media cookies.

Carine Lacor: Duo Seraphim van Caterina Assandra

Carine Lacor, presentator van De Muziekfabriek, vraagt de aandacht voor Caterina Assandra. Deze Italiaanse componiste kwam uit Pavia en leefde eind zestiende, begin zeventiende eeuw. Op 19-jarige leeftijd trad ze in als benedictijner non en werd ze opgeleid tot organist. Assandra schreef veel motetten, twee- of driestemmig. "Die zijn al mooi, maar daarnaast schreef ze ook nogal innovatieve composities", zegt Carine. "Zoals mijn favoriet: Duo Seraphim. Een melodie die in je hoofd blijft hangen, dromerig maar intens."

Om deze inhoud te tonen moet je toestemming geven voor social media cookies.

Ontdek meer vrouwelijke componisten

Muziek is een vrouwelijk woord

Muziek is een vrouwelijk woord

Ster advertentie
Ster advertentie