Symphonieorchester des Bayerischen Rundfunks − het orkest van Jansons, Maazel en Rattle
- Klassiek
- Symphonieorchester des Bayerischen Rundfunks − het orkest van Jansons, Maazel en Rattle
De redactie van Podium selecteert iedere week vijf legendarische Gouden Opnamen die je gehoord moét hebben. Centraal staan grote maestro's, absolute topmusici en cd's die gelden als referentiemateriaal. Van opnames uit lang vervlogen tijden tot de muziek van nu. Deze week: het Symphonieorchester des Bayerischen Rundfunks, afgekort BRSO.
Wie: Chef-dirigenten waren Sir Colin Davis, Lorin Maazel, Mariss Jansons en vanaf 2023 Sir Simon Rattle
Wat: Het radio-orkest van de Beierse omroep
Waar: Thuisbasis is in München
Weetje: Het BRSO bestaat sinds 1949 - 75 jaar dus!
Maandag 28 oktober 2024
Dmitri Sjostakovitsj
Symfonie nr.13, op.113 in bes kl.t., "Babi Yar": V. "Een carrière"
Sergei Aleksashkin [bas]
Symphonieorchester des Bayerischen Rundfunks & Chor des Bayerischen Rundfunks o.l.v. Mariss Jansons
EMI / 5 57902 2
Dit is niet zomaar een radio-orkest. Het BRSO trekt de hele wereld over en zet de standaard met hun opnames. Het hoogtepunt behaalden ze met het winnen van een Grammy Award voor beste orkestuitvoering in 2006. Mariss Jansons was chef-dirigent in Beieren vanaf 2003. Dat combineerde hij met het chef-dirigentschap van het Koninklijk Concertgebouworkest. Waar hij Amsterdam verliet vanwege zijn gezondheid, zou Jansons het Symphonieorchester des Bayerischen Rundfunks leiden tot zijn dood in 2019.
Dinsdag 29 oktober 2024
Anton Bruckner
Symfonie nr.6 in A gr.t.: I. Maestoso
Symphonieorchester des Bayerischen Rundfunks o.l.v. Eugen Jochum
Deutsche Grammophon / 469 810-2
Dirigent Eugen Jochum richt het orkest op in 1949. Een nieuwe start na de Tweede Wereldoorlog. Net als Anton Bruckner is Jochum katholiek en verknocht aan het orgel. Eugen Jochum schrijft: “Je moet altijd beseffen dat de klankideeën van Bruckner voornamelijk afstammen van het orgel. Wat betreft orkestratie is Bruckner geen Romanticus: het barokke klankidioom is zijn fundament.”
Woensdag 30 oktober 2024
Antonín Dvořák
Slavische dansen voor orkest (8), op.72 - nr.1 + nr.2
Symphonieorchester des Bayerischen Rundfunks o.l.v. Rafael Kubelík
Deutsche Grammophon / 4190 562
Een Slowaakse dans met een steeds maar versnellend tempo, en een melancholische, dan weer uitbundige, dumka. Liefhebbers van Dvořáks Slavische dansen halen hun hart op bij deze plaat uit 1974. Vlot gespeeld, met veel bravoure maar ook verfijnd, met oog voor detail. Rafael Kubelík weet als Tsjech de juiste snaar te raken, ook bij zijn orkest. Hij leidt het BRSO in de jaren ’60 en ’70. Emotie en hartstocht, dat is waar het bij Kubelík om draait.
Donderdag 31 oktober 2024
Gustav Mahler
Symfonie nr.3 in d kl.t.: III. Comodo. Scherzando. Ohne Hast
Symphonieorchester des Bayerischen Rundfunks o.l.v. Bernard Haitink
BR Klassik / 900149
In 1966 nam Haitink het werk voor het eerst op met het Concertgebouworkest. Maar volgens BBC Music Magazine laat Haitink het beste voor het laatste: het is de live-opname uit 2017 met het Symphonieorchester des Bayerischen Rundfunks die ze tot zijn allerbeste uitroepen en bekronen met de prestigieuze BBC Music Magazine Award voor beste opname van het jaar. Haitink zei over deze plaat: “Mahler 3 moet je speciaal houden, een frisse blik erop werpen met elk nieuw orkest. En van dit orkest, met zijn prachtige klank, houd ik bijzonder veel.”
Vrijdag 1 november 2024
Ludwig van Beethoven
Symfonie voor soli [4], koor en orkest nr.9, op.125 in d kl.t.: IV. vanaf “O nicht diese Töne”
June Anderson [sopraan], Sarah Walker [mezzo], Klaus König [tenor] & Jan-Hendrik Rootering [bas]
Symphonieorchester & Chor des Bayerischen Rundfunks, Chor des Bayerischen Rundfunks, Kinderchor der Philharmonie in Dresden & leden van diverse orkesten o.l.v. Leonard Bernstein
Deutsche Grammophon / 483 7441
Kerstavond 1989 in Berlijn, een ruime maand na de val van de muur. Leonard Bernstein staat op de bok, het Symphonieorchester des Bayerischen Rundfunks is versterkt met muzikanten uit heel Europa en natuurlijk Oost-Berlijn. Honderd miljoen mensen wereldwijd beluisteren het concert, een viering van de vrijheid. Mensen verlaten huilend de concertzaal. De live-opname is ook uitgebracht op plaat. En let op: ze zingen Freiheit in plaats van Freude, naar idee van Bernstein. Hij zei: “Ik ben zeker dat we Beethovens zegen hebben.”