Topstukken

Topstukken: de Boléro van Ravel

foto: ANPfoto: ANP
  1. Klassiekchevron right
  2. Topstukken: de Boléro van Ravel

Of het nu komt door de iconische dansscène uit de film Les uns et les autres, of door de simpelweg unieke muziek: de Boléro van Maurice Ravel staat bij iedereen in het oor gegrift. Maar de componist was zelf helemaal niet zo enthousiast over zijn muziekstuk. Waarom wordt de Boléro tóch als een meesterwerk gezien?

5 snelle weetjes over de Boléro van Ravel

  • De Boléro is het bekendste muziekstuk van de Franse componist Maurice Ravel (1875-1937).
  • Het is een ballet uit 1928 dat in opdracht van danseres Ida Rubinstein is gecomponeerd.
  • De Boléro is geschreven voor een groot symfonieorkest en duurt ongeveer 15 tot 17 minuten, afhankelijk van het door de dirigent gekozen tempo.
  • In de slotscène van de film Les uns et les autres (1981) wordt op de Boléro gedanst.
  • Het stuk stond in 2023 op nummer 20 van de Klassieke Top 400 van NPO Klassiek.

De Boléro in de beroemde dansscène uit Les uns et les autres

Om deze inhoud te tonen moet je toestemming geven voor social media cookies.

Waarom componeerde Ravel de Boléro?

De Boléro van Maurice Ravel is misschien wel de beroemdste orkestmuziek ooit geschreven. Daardoor zou je het misschien niet zeggen, maar de Boléro was oorspronkelijk een ballet. Ravel componeerde het stuk namelijk op verzoek van de legendarische danseres Ida Rubinstein: zij wilde een ballet hebben op muziek met een Spaanse sfeer (Spanje was enorm in de mode als 'meest exotische land van Europa'). Het liefst wilde ze dat Ravel een orkestversie zou maken van het pianostuk Iberia van de Spaanse componist Isaac Albéniz. Maar dat liep anders: de Spaanse dirigent Enrique Fernández Arbós was Ravel nét voor met zijn orkestratie van het stuk.

Als geluk bij een ongeluk was het Ravel die hier een oplossing voor moest verzinnen. Hij was niet alleen een van de beste componisten van dat moment, maar kon ook teruggrijpen op zijn eigen Spaanse wortels: zijn moeder was namelijk van Baskische afkomst. Deze achtergrond had hij al eens muzikaal verkend in zijn Rapsodie espagnol en de Habanera voor twee piano's. Kortom: Ravel besloot zelf een stuk voor Rubinstein te componeren.

Ida Rubinstein in het kostuum voor Sheherazade (1910) en Maurice Ravel aan de piano (1912)

chevron right
chevron right
foto: Publiek Domein
De danseres Ida Rubinstein in het balletkostuum voor Sheherazade (1910)

Waar gaat de Boléro van Ravel over?

Ravel vond zijn inspiratie bij een Spaanse dans uit de achttiende eeuw: de bolero. Dit is een langzame dans in een driekwartsmaat, solo gedanst of door een paar. De muziek wordt meestal gespeeld op een gitaar en met castagnetten, instrumenten die je vaak hoort in traditionele Spaanse muziek. Ravel heeft zijn Boléro helemaal in deze sfeer gecomponeerd. Niet alleen heeft het stuk die langzame driekwartsmaat, maar ook hoor je het typische castagnetten-ritme er op een heel opvallende manier in terug: het hele stuk lang, gespeeld op een snaredrum.

Maar het ritme heeft niet alleen een Spaanse oorsprong. Ravel kwam ook op het idee door zijn vader, een Zwitserse ingenieur. Hij nam zijn zoon vaak mee naar fabrieken om hem de nieuwste mechanische ontwikkelingen te laten zien. Zo kreeg Ravel een fascinatie voor machines. Die hoor je in het ritme van de Boléro, dat net als een machine onveranderlijk doorratelt. Zelfs de melodieën hebben iets mechanisch, omdat ze voortdurend herhaald worden. Ravel heeft ook gezegd dat hij de Boléro het liefst in de openlucht uitgevoerd wilde hebben, met een fabriek op de achtergrond.

Het scenario van het ballet werd echter anders. De Boléro speelt zich af in een herberg in Spanje, waar mensen onder een koperen lamp dansen die aan het plafond hangt. Aangemoedigd door omstanders springt een danseres op de lange tafel en begint te dansen. Hoe langer ze danst, hoe gepassioneerder haar danspassen worden - net als de muziek.

Quote

De Boléro was geen kunst, het was een puur orkestraal experiment. Ik ben gefascineerd door het geluid van fabrieksmachines: stabiel en zonder versnelling. Zo moest ook het ritme in de Boléro klinken, net zo machinaal.

Maurice Ravel

Waarom is de Boléro van Ravel zo beroemd?

Het is uniek dat een muziekstuk zo'n prominent en onveranderlijk ritme heeft: de snaredrum speelt het ritme maar liefst 169 keer met meer dan 4000 trommelslagen. Maar als het ritme en de melodieën voortdurend herhaald worden, wat maakt de Boléro dan zo interessant? Hier komt het meesterschap van Ravel de hoek om kijken. Hij brengt namelijk wel degelijk variatie aan in het stuk, maar op een heel originele manier: met de klankkleur van instrumenten.

Wat is klankkleur?

Klankkleur is iets wat normaal niet direct opvalt. Meestal trekken aspecten zoals het volume of het tempo meer de aandacht. Maar daar heeft Ravel iets op bedacht. Het tempo blijft het hele stuk hetzelfde, waardoor het naar de achtergrond verdwijnt. Daarnaast loopt het volume in de Boléro zó geleidelijk op, dat je het niet merkt; eigenlijk is het stuk één groot crescendo. Ook gebruikt Ravel maar twee melodieën, waardoor die er niet meer uitspringen. Zo blijft alleen de klankkleur over als variatie. Simpel, maar effectief.

Je zou Ravels gebruik van klankkleuren kunnen zien als het maken van een schilderij. Het ritme van de snaredrum vormt als het ware het witte doek. Daarna hoor je de kleuren van het palet: de fluit, de klarinet, de fagot, de althobo, de saxofoon - één voor één laat Ravel het individuele geluid van elk instrument horen. Hun melodieën lopen van hoog tot laag, zodat de klankkleur zo intens mogelijk is. Vervolgens laat Ravel steeds meer instrumenten tegelijk spelen om de klankkleuren te mengen. Ook voegt hij steeds meer noten toe aan de akkoorden, waardoor de klankkleur nog rijker wordt. Het resultaat: een kleurrijk klankschilderij.

Meer weten over Ravel

Componist - Maurice Ravel

Componist - Maurice Ravel

Naast de klankkleur zijn ook de melodieën in de Boléro bijzonder. Het zijn namelijk extreem lange, uitgesponnen lijnen, die door het grote contrast met het strakke ritme heel sensueel worden. Er is zelfs gezegd dat ze geïnspireerd zijn op de slaapliedjes die de moeder van Ravel voor hem zong toen hij nog een kind was. Ravel maakt de melodieën extra kleurrijk door er 'jazzy' noten aan toe te voegen; een knipoog naar jazz, een muziekgenre dat in zijn tijd opkwam.

Ravel vond de melodieën zo pakkend, dat die hem het idee gaven om te experimenteren met herhaling. Hij speelde de eerste melodie voor zijn vriend Gustave Samazeuihl in het Zuid-Franse plaatsje St. Jean-de-Luz, en zei: "Denk je niet dat deze melodie iets beklijvends heeft? Ik ga proberen het een aantal keer te herhalen zonder enige ontwikkeling, en geleidelijk het orkest zo goed mogelijk uit te breiden." En zo geschiedde - al heeft Ravel kort voor het slot toch nog een verandering in petto. Hij wisselt plotseling even van toonsoort: een modulatie. Hierdoor krijgt het einde van de Boléro een nóg dramatischer effect.

Quote

Denk je niet dat deze melodie iets beklijvends heeft? Ik ga proberen die een aantal keer te herhalen zonder enige ontwikkeling, en geleidelijk het orkest zo goed mogelijk uit te breiden.

Maurice Ravel tegen zijn vriend Gustave Samazeuilh

Wat vond Ravel van zijn Boléro?

Was Ravels experiment met de Boléro geslaagd? Als het aan het publiek lag wel: de première op 22 november 1928 was een groot succes - al schijnt één dame in het publiek "krankzinnig!" te hebben geroepen. Ravel zou echter hebben gezegd: "Zij snapt het tenminste." In de krant temperde Ravel het enthousiasme over de Boléro. Hij noemde het "orkestweefsel zonder muziek" en zei dat het stuk geen contrasten heeft. "Het is een experiment in een heel speciale en beperkte richting, en er mag niet worden verwacht dat het iets anders of meer bereikt dan het wezenlijk bereikt."

Uiteindelijk was Ravel teleurgesteld dat van al zijn muziekstukken de Boléro het populairst werd. Hij had niet voorspeld dat zijn eenvoudige constructie het recept voor roem bleek te zijn. En het bewijst hoe Ravel de mogelijkheden van het symfonieorkest tot in de puntjes kende. De Boléro blijft gewoon in je hoofd zitten: of je het nu de ergste oorwurm vindt of er juist heerlijk van in trance raakt.

In welke films is de Boléro van Ravel gebruikt?

In 1981 kwam de beroemde film Les uns et les autres van regisseur Claude Lelouch uit. Aan het einde van de film danst de danser Jorge Donn (1947-1992) op de Boléro in een choreografie van Maurice Béjart. Omdat deze scène zo iconisch was, is de film zelfs ook uitgebracht onder de naam Boléro.

Ook recent is de Boléro te horen op het witte doek. De biopic Boléro 'Le Mystère' Ravel' uit 2024 gaat over het ontstaansproces van de Boléro. Ravels werkwijze en leven worden met elkaar verweven aan de hand van zijn ontmoetingen met drie vrouwen, waaronder danseres Ida Rubinstein.

Beluister de Boléro van Ravel

Zo weet je precies welke instrumenten wanneer spelen in de Boléro👇

Om deze inhoud te tonen moet je toestemming geven voor social media cookies.

Wist je dat...

  • Ravel wel vaker teruggreep op dans voor een muziekstuk? Denk maar aan zijn beroemde Pavane, La valse of de Habanera.
  • hij eerst Fandango als werktitel koos voor de Boléro? Dit is ook een Spaanse dans, die veel overeenkomsten heeft met de bolero, maar veel sneller is. Uiteindelijk koos Ravel toch voor het meeslepende, langzame tempo.
  • de componist Igor Stravinsky noemde Ravel ooit "de Zwitserse horlogemaker", omdat hij zo ontzettend precies was, bijvoorbeeld in het halen van fouten uit de gedrukte versies van zijn bladmuziek.
  • een uitvoering van de Boléro altijd een mooie gelegenheid is om de blazers van het orkest eens goed te horen, omdat ze allemaal zo'n lange solo hebben?

Dit vind je misschien ook interessant

Topstukken: Bizets opera Carmen

Topstukken: Bizets opera Carmen

Ster advertentie
Ster advertentie