Edo de Waart in nieuwe podcastreeks met topdirigenten
- Klassiek
- Edo de Waart in nieuwe podcastreeks met topdirigenten
Deze maand is het 63ste seizoen van de NTR ZaterdagMatinee begonnen. In de podcast Sterren van de ZaterdagMatinee neemt presentator Hans Haffmans je mee naar de wereld van bijzondere dirigenten uit deze concertserie. Deze week is dat Edo de Waart.
Wat betekent de muziek van Richard Strauss en Gustav Mahler voor hem? Hoe verklaart hij zijn vertrouwensband met het Radio Filharmonisch Orkest? En wat herinnert hij zich van zijn eerste optredens in de NTR ZaterdagMatinee? De ere-dirigent van het Radio Filharmonisch Orkest gaat in een uitgebreid gesprek op deze vragen in. Het vormt de tweede nieuwe aflevering in de podcastreeks Sterren van de ZaterdagMatinee.
#2 - Sterren van de ZaterdagMatinee - Edo de Waart (S03) - Sterren van de ZaterdagMatinee
Edo de Waart over zijn favoriete repertoire: "Strauss en ik hebben wat samen. Ik heb me er altijd heel erg in thuis gevoeld. De ene componist begrijp ik beter dan de andere. Ed Spanjaard zei vroeger tegen me: het is net alsof je het zelf geschreven zou kunnen hebben. Dat had ik met Rachmaninov ook."
"Heerlijk om opera te doen. Ik heb het altijd makkelijker gehad met verhalende muziek dan met abstracte symfonische muziek. Je kon verdriet hebben over zo’n verhaal. Of juist vreugde of waanzin. Je moest wel. Dat hielp me."
foto: ANP Herman Pieterse
De Waart over het lezen van een partituur. “Als iets je gemakkelijk afgaat, dan zal het geploeter niet komen. Ik keek naar zo’n symfonie en ik beluisterde het stuk. En dat ging helemaal vanzelf. Er was bij sommige stukken grote diepgang vereist en bij andere niet.”
"Godzijdank kon ik heel snel een partituur tot me nemen. Anders had ik nooit al die werken kunnen doen. Heel veel eigentijdse muziek bijvoorbeeld in mijn eerste jaar."
Gerelateerde podcast
Sterren van de ZaterdagMatinee
Gerelateerd
Podium
Stradivarius gedoneerd aan Koningin Elisabeth Muziekkapel
Podium
Concertgebouworkest kiest Elena Dubinets als artistiek directeur
Podium
Lucie Horsch bespeelt 14 historische blokfluiten van Frans Brüggen: 'Stemmen uit het verleden'
Podium