De mooiste opnamen van John Eliot Gardiner
- Klassiek
- De mooiste opnamen van John Eliot Gardiner
Deze week dirigeert John Eliot Gardiner alle symfonieën van Johannes Brahms. Aanstaande woensdag de Eerste en de Derde, vrijdag de Tweede en de Vierde symfonie. En hij is dit jaar 80 geworden. Een mooie gelegenheid om hem in het zonnetje te zetten in Podium.
John Eliot Gardiner werd in 1943 geboren Hij moet zijn eerste muzikale ervaring in de kerk hebben opgedaan, want zijn ouders waren allebei religieus. Er werd thuis veel gezongen, bijvoorbeeld voorafgaand aan de maaltijd. Als kind zong hij in het plaatselijke kerkkoor. Hij begon met dirigeren toen hij 15 jaar oud was, maar hij ging geschiedenis studeren aan King’s College in Cambridge. Maar het bloed kruipt waar het niet gaan kan en John Eliot Gardiners dirigeercarrière was al begonnen nog voor hij afgestudeerd was. Hij dirigeerde de Mariavespers in de kapel van King’s College. Dat was een spannend moment. Na afloop van het concert realiseerde hij zich dat hij dirigent wilde worden. Toen hij zijn studie geschiedenis had afgerond, ging hij muziek studeren. Eerst in Londen, later in Parijs bij Nadia Boulanger.
Nieuwe orkesten voor oude muziek
John Eliot Gardiner richtte het Monteverdi Choir en het Monteverdi Orchestra op. Omdat het ensemble alleen op historische instrumenten speelde, werd het orkest omgedoopt tot English Baroque Soloists. Het ging hem voor de wind. In mum van tijd dirigeerde hij bij de English National Opera. Ook zijn orkest was al snel op de operapodia te vinden. Zo voerde de English Baroque Soloists opera’s van Händel uit, onder meer Acis & Galatea. Toen het Monteverdi Choir zijn 25-jarig jubileum vierde, was dat ook met een opera van Händel.
Een orkest managen is als een kudde schapen hoeden.
In 1979 debuteerde John Eliot Gardiner in de Verenigde Staten. Hij dirigeerde het Dallas Symphony Orchestra. Daarna werd hij chef-dirigent van het Dallas Symphony Orchestra, het CBC Vancouver Orchestra (later het CBC Radio Orchestra). Hij was ook chef-dirigent bij de Opéra National de Lyon. Hij is een veelgevraagd gastdirigent, onder meer bij het Concertgebouworkest.
Het boerenleven
Wat niet veel mensen weten, is dat John Eliot Gardiner niet alleen dirigent is, maar ook boer. Hij heeft een boerderij in het Engelse Dorset. Die nam hij over van zijn vader. Hij heeft koeien en schapen en verbouwt groenten. Hij gebruikt ook klassieke muziek in zijn stallen. De dieren worden rustig als hij ze muziek van Bach laat horen. John Eliot Gardiner vindt het werken op de boerderij fijn als afwisseling. Op die manier kan hij afstand nemen van het drukke leven als dirigent. Maar het lijkt ook op elkaar. In een interview zei hij eens: “Een orkest managen is als een kudde schapen hoeden.” Toch ziet hij zichzelf niet als de baas van het orkest. “Je vormt een geheel”, vindt hij.
Maandag
Hector Berlioz
Tristia, op.18, nr.2, "La mort d'Ophélie"
Harold en Italie, op.16 - deel I, "Adagio - Allegro ma non troppo" (Harold aux montagnes)
Orchestre Révolutionnaire et Romantique met altviolist Gérard Caussé o.l.v. John Eliot Gardiner
Gouden Opnamen: John Eliot Gardiner - maandag
Dinsdag
Ludwig van Beethoven
Symfonie nr.3 "Eroica"
Orchestre Révolutionnaire et Romantique o.l.v. John Eliot Gardiner
Gouden Opnamen: John Eliot Gardiner - dinsdag
Woensdag
Claudio Monteverdi
Mariavespers
The London Oratory Junior Choir & The English Baroque Soloists o.l.v. John Eliot Gardiner
Gouden Opnamen: John Eliot Gardiner - woensdag
Donderdag
Robert Schumann
Symfonie nr.3 - deel IV, V en VI
Orchestre Révolutionnaire et Romantique o.l.v. John Eliot Gardiner
Gouden Opnamen: John Eliot Gardiner - Donderdag 3
Vrijdag
Johann Sebastian Bach
Motet BWV.225, "Singet dem Herrn ein neues Lied"
Monteverdi Choir, Olaf Reimers [cello], Valerie Botwright [contrabas], James Johnstone [orgel] o.l.v. John Eliot Gardiner