How To Train Your Dragon: muziek van John Powell
- Klassiek
- How To Train Your Dragon: muziek van John Powell
How to train your Dragon (Verenigde Staten 2010) is een animatiefilm van Dean DeBlois en Chris Sanders met muziek van John Powell. Het dorpje van de jonge Viking Hiccup wordt regelmatig geteisterd door draken, daarom krijgen alle kinderen uit het dorp les in drakendoden. De onhandige Hiccup is er niet erg goed in. Op een dag sluit hij, min of meer per ongeluk, vriendschap met een gewonde draak.
Dat beest blijkt zo kwaad nog niet. Maar hoe legt hij dat uit aan zijn stoere, drakendodende vader? Bijzonder charmante jeugdfilm, met humor, vrolijke personages en volop actie en spanning werd genomineerd voor een Oscar.
Om deze inhoud te tonen moet je toestemming geven voor social media cookies.
De Britse filmcomponist John Powell (1963) speelde als kind al viool en studeerde later aan het Trinity College of Music in Londen. Maar de jazz en de rockmuziek hadden meer zijn liefde, en hij speelde in een soulband, The Fabulistics. Al vroeg in zijn carrière componeerde hij muziek voor reclames, en in 1995 was hij een van de oprichters van Independently Thinking Music, dat sindsdien muziek produceerde voor meer dan honderd Britse en Franse reclames en films. In de VS, waar Powell vanaf 1997 woont kwam zijn werk als filmcomponist in een stroomversnelling: Robots, The Italian Job, The Bourne Identity, The Bourne Supremacy, The Bourne Ultimatum, Ice Age: The Meltdown, Happy Feet, Face/Off en How to Train Your Dragon staan op zijn werkenlijst. Powell is lid van Remote Control Productions, een groep componisten met eenzelfde stijl: het mengen van traditionele orkestrale muziek met moderne synthesizergeluiden.
Om deze inhoud te tonen moet je toestemming geven voor social media cookies.
How To Train Your Dragon was de zesde score die Powell schreef voor een DreamWorks-productie (maar de eerste die hij hij helemaal alleen schreef). En het was de eerste score waarmee hij een Oscarnominatie in de wacht sleepte. Opmerkelijk genoeg hoor je in de muziek voor deze film de nodige Keltische invloeden, bijvoorbeeld in de instrumentkeuze: fiddle, doedelzak, pennywhistle; maar ook een dulcimer en een klavecimbel worden gebruikt. Powell vertelde zelf eens in een interview dat hij bewust op zoek was naar een episch geluid, en op verzoek van de producer ook naar een gevoel van de Noordse geschiedenis - de Deense componist Nielsen, of Sibelius, dat waren de voorbeelden. Maar ook de klank van de IJslandse band Sigur Rós is herkenbaar, en de paar druppels Schots bloed die Powell heeft, die kun je ook niet missen...
Om deze inhoud te tonen moet je toestemming geven voor social media cookies.
Filmmuziek Top 200
De Filmmuziek Top 200 was een feest! Op donderdag 7 en vrijdag 8 maart hoorde je de meest aangrijpende en onvergetelijke soundtracks bij NPO Klassiek.