Epische filmmuziek: 1990-2000
- Klassiek
- Epische filmmuziek: 1990-2000
In De Klassieken maken we een reis door de geschiedenis van de Epische Filmmuziek. De meest meeslepende, grootse, indrukwekkende soundtracks. De jaren ‘90: het decennium waarin, na de kantoren, nu ook de meeste woonhuizen in het Westen beschikken over een computer en waarin voor het eerst e-mails verstuurd kunnen worden en waarin de GSM een gigantische opmars maakt. Het is ook het decennium van de boybands als Take That en The Backstreet Boys. En natuurlijk de meiden niet te vergeten: De Spice Girls. Het is het decennium waarin de serie Goede Tijden Slechte Tijden van start gaat op TV en het decennium waarin films als American Beauty, The Big Lebowski, en Forrest Gump in de bioscopen draaien. En natuurlijk niet te vergeten: Braveheart & The English Patient.
Regie én hoofdrol
Braveheart: een film geregisseerd door Mel Gibson die tegelijkertijd ook de hoofdrol vertolkt. En dat legde hem geen windeieren. De film won maar liefst 5 Oscars, waaronder voor 'Beste Film' en 'Beste Regie', dus ook voor Mel Gibson, en een Golden Globe, ook weer voor de 'Beste Regie' door Mel Gibson. Waar gaat de film ook alweer over? Over de Schotse held William Wallace die in de 13e eeuw met behulp van Robert the Bruce, de schotse clans probeert te verenigen (de hooglanders en de laaglanders) om zo een blok te vormen tegen de engelse overheersing onder leiding van Koning Edward de Eerste.
Doedelzak
De muziek voor Braveheart werd gecomponeerd door James Horner, een van de grootste filmcomponisten uit de jaren '90. Zo heeft hij onder andere ook de Titanic en The Mask of Zorro van een soundtrack voorzien. Horner gebruikte de klank van de doedelzak, verwijzend naar Schotland, in zijn soundtrack, maar ook oorspronkelijke middeleeuwse muziek. Hij maakte er een eigen epische versie van passend bij de ruige dertiende eeuw.
Ab Nieuwdorp liet een deel uit de soundtrack van Braveheart horen in De Klassieken. Luister het fragment hier terug:
Gabriel Yared
De in Frankrijk woonachtige componist Gabriel Yared begon als componist arrangeur en producent voor verschillende Franse artiesten. Op een gegeven moment stortte hij zich volledig op filmmuziek. Yared houdt ervan je oren op de proef te stellen. Zijn eerste filmmuziek componeerde hij voor de film Sauve Qui Peut (La Vie) (1979). Hij schreef alsof hij werkte met een orkest, maar hij liet het uitvoeren door uitsluitend synthesizers. Vrij nieuwe instrumenten in die tijd. Zijn muziek bij de film The English Patient is een van zijn meest gewaardeerde prestaties, waarvoor hij ook een Oscar kreeg!
4 hints
Voor het schrijven van de muziek bij de film The English Patient kreeg Yared 4 hints van regisseur, Anthony Minghella:
1. Giacomo Puccini
2. Johan Sebastian Bach
3. Midden-Oosten (tevens de geboorteregio van Yared (Beiroet))
4. Een opname van een Hongaars-Turks lied: Szerelem, szerelem (Liefde, liefde)
Om deze inhoud te tonen moet je toestemming geven voor social media cookies.
Het kostte hem twee maanden om de ouverture voor de film te voltooien, het deel dat the main theme bevat. De Arabische invloed wordt onder andere verklankt door een Kanun.
Goldbergvariaties
Aanvankelijk wilde de regisseur de Aria uit de Goldbergvariaties van Johann Sebastian Bach gebruiken bij een scène, maar dat bleek in de praktijk toch niet te werken. Daarom werd aan Gabriel Yared gevraagd vergelijkbare muziek te schrijven, als een ode aan Bach. Ook dit was een enorme uitdaging voor Yared en het kostte hem dan ook zes maanden de muziek te schrijven. In de film is zijn compositie gemixt met het lied Szerelem, Szerelem wat resulteert in een ontroerende en overweldigende mix van stijlen.
Het verhaal
Het verhaal speelt zich af tijdens het einde van de Tweede Wereldoorlog in een veldhospitaal in Toscane, Italië. Daar ligt een ernstig verbrande en stervende piloot, gevonden in een vliegtuigwrak. De patiënt heeft geheugenverlies en geen legitimatie, en is door zijn accent enkel bekend als de "Engelse patiënt". Hij wordt verzorgd door verpleegster Hana. Als het hospitaal geëvacueerd moet worden, besluit Hana met de Engelse patiënt achter te blijven, aangezien hij in zijn conditie niet te ver mag reizen. Langzaam komt zijn geheugen weer terug: hij blijkt de Hongaarse graaf László Almásy te zijn, een onderzoeker. László raakt betrokken in een web van bedrog en tragiek.
Een film die ik op de een of andere manier altijd associeer met afscheid nemen. Melancholische muziek. Voor het eerst gezien in bioscoop The Watershed in Bristol.
Ab Nieuwdorp liet de soundtrack van The English Patient horen in De Klassieken. Luister het fragment hier terug:
De glorie van mijn vader
In de jaren '90 is in Frankrijk de film 'La Gloire de mon Père' een gigantische hit. Het is een verfilming van de gelijknamige autobiografie van Marcel Pagnol. In de film staan de jeugdervaringen van de kleine Marcel centraal: hoe hij samen met zijn vader en moeder, broertje en zusje van Aubagne naar Marseille verhuist en hoe ze in de Provence een zomerhuisje huren, waar Marcel op slag verliefd wordt op de omgeving en op Lili.
De Roemeens-Franse componist Vladimir Cosma componeerde sfeervolle muziek bij deze film. Een van zijn composities, 'Hot dog', is in Nederland bekend als achtergrondmuziek in het televisieprogramma Eigen Huis & Tuin. Voor de film 'La Gloire de mon Père' schreef hij een aantal herkenbare melodieën die gedurende de film in veel verschillende gedaantes de revue passeren, steeds passend bij een nieuwe scène.
Ab Nieuwdorp vertelde over de muziek van Vladimir Cosma bij de film 'La Gloire de mon Père' in De Klassieken. Luister het fragment hier terug:
Om deze inhoud te tonen moet je toestemming geven voor social media cookies.
Filmmuziek Top 200
De Filmmuziek Top 200 was een feest! Op donderdag 7 en vrijdag 8 maart hoorde je de meest aangrijpende en onvergetelijke soundtracks bij NPO Klassiek.