Epische filmmuziek: 1980-1990
- Klassiek
- Epische filmmuziek: 1980-1990
Epische Filmmuziek: de meest grootse, meeslepende, indrukwekkende orkestrale werken. 1980-1990: het decennium waarin de eerste hogesnelheidstrein, de TGV gaat rijden, en de commerciële televisie mét reclames zijn intrede doet. Het decennium waarin allemaal nieuwe technologische snufjes op de markt komen, zoals de eerste computers voor particulieren, de autotelefoon, de faxmachine en de walkman. En het is het decennium van de grote blockbuster films, als Star Wars en Indiana Jones.
Gerecyclede muziek in Out of Africa
Én het decennium van de film: Out of Africa, met in de hoofdrol: Meryl Streep en Robert Redford. De muziek voor Out of Africa is geschreven door de Engelse componist John Barry. Hij hergebruikte enkele muzikale motieven uit de low-budget science-fiction avonturenfilm Starcrash uit 1978, waarvoor hij eerder al muziek had gecomponeerd. Dit was een gouden zet, want de soundtrack voor Out of Africa leverde Barry een Oscar op en staat op de vijftiende plaats in de lijst van ‘de beste Amerikaanse filmmuziek’ van het American Film Institute. In de film werd ook bestaande muziek gebruikt, zoals het Klarinetconcert van Mozart en een aantal Afrikaanse traditionele liederen.
Hans van den Boom liet enkele delen uit de soundtrack van Out of Africa horen in De Klassieken. Luister het fragment hier terug:
Om deze inhoud te tonen moet je toestemming geven voor social media cookies.
Het begin van de moderne Amerikaanse filmmuziek
Als er één filmserie absolute wereldfaam heeft verworven, dan is het wel Star Wars. Al sinds in 1977 het eerste deel verscheen, kijken science-fiction-fans telkens reikhalzend uit naar het volgende deel. Niemand minder dan John Williams, Hollywoods beroemdste filmmuziekcomponist, tekende voor deze muziek.
Voor de eerste film wilde regisseur George Lucas The Planets gebruiken als muziek voor zijn Star Wars-films. Toen hij John Williams vroeg de muziek van Gustav Holst te bewerken voor de eerste film van de reeks, stelde Williams voor om nieuwe muziek te componeren, in de stijl van The Planets. Het werd één van de beroemdste en meest geliefde filmpartituren ooit. Niet alleen de muziek van Holst was een inspiratiebron voor de muziek van Star Wars. Met zestien uur aan muziek verspreid over zeven films, verbonden door meer dan vijftig thema’s of ‘leidmotieven, is Richard Wagner nooit ver weg.
Uiteindelijk schreef Williams voor negen Star Wars-films muziek die ook onafhankelijk van de beelden een eigen leven is gaan leiden in de concertzalen. Amerikanen noemen de Star Wars-muziek daarom ook graag ‘het begin van de moderne Amerikaanse filmmuziek’.
De soundtrack uit The Empire Strikes Back was te horen in De Klassieken. Luister het fragment hier terug:
Glory
Een andere film die in de jaren '80 in de bioscoop te zien was is 'Glory' van Kevin Jarre uit 1989, een film over de Amerikaanse burgeroorlog. Kevin Jarre's inspiratie voor het schrijven van de film kwam van het bekijken van een oorlogsmonument voor kolonel Shaw en zijn 54e regiment, de eerste militaire eenheid van het Amerikaanse leger dat volledig uit Afro-Amerikaanse manschappen bestond. Dit leidde tot een intrigerend scenario over racisme.
Kolonel Robert Gould Shaw krijgt het commando aangeboden over het eerste volledig Afro-Amerikaanse regiment van de Verenigde Staten. De soldaten en hun commandant moeten het racisme van hun mede-officieren overwinnen en daarnaast hun moed bewijzen op het slagveld. Kortom, een verhaal vol innemende personages, levendige actiescènes - die destijds een tikje brutaal waren, maar ons tegenwoordig nog steeds overrompelen - en een verhaal over de emancipatie van de gekleurde man: een thema dat helaas vandaag de dag nog net zo relevant is als in de jaren '80.
James Horner, die je ook zou kunnen kennen van films als 'Legends of the Fall', 'Zorro', 'Avatar' & het bekende lied My Heart Will Go On uit de 'Titanic', componeerde de muziek bij deze film. Hij mocht daar zelfs een Grammy voor in ontvangst nemen.
Ab Nieuwdorp vertelde meer over de soundtrack in De Klassieken. Luister het fragment hier terug:
Om deze inhoud te tonen moet je toestemming geven voor social media cookies.
Filmmuziek Top 200
De Filmmuziek Top 200 was een feest! Op donderdag 7 en vrijdag 8 maart hoorde je de meest aangrijpende en onvergetelijke soundtracks bij NPO Klassiek.