Epische filmmuziek: 1930-1940
- Klassiek
- Epische filmmuziek: 1930-1940
Erich Wolfgang Korngold arriveerde in de jaren '30 in Hollywood. De componist maakte in zijn jonge jaren indruk in Wenen, maar de invloed van de Tweede Weense School (met o.a. Arnold Schönberg, Alban Berg en Anton Webern) en de opkomst van het antisemitisme dreven hem naar Amerika. Hij nam de ‘Weense Sound’ met zich mee en niet zonder succes!
Korngold (1897) werd bekend als 'child prodigy', een nieuwe Mozart. Verbitterd stierf hij in het mekka van de filmindustrie: Hollywood. Hij voorzag epische films van epische georkestreerde soundtracks en werd al snel erkend met twee Oscars! Vele films met Errol Flynn in de hoofdrol voorzag Korngold van inmiddels klassieke filmmuziek.
Beeldende klanken
Ook zonder het witte doek trekken de degengevechten, het enteren van de schepen en de liefdesscènes aan ons voorbij, bijvoorbeeld in zijn muziek voor de piratenfilm Captain Blood. In 1935 vroeg Warner Bros aan Korngold of hij geïnteresseerd was in het componeren van de filmmuziek voor de film Captain Blood. Aanvankelijk weigerde hij, omdat een verhaal over piraten niet zo zag zitten. Maar, na het zien van de opnames, met de nieuwe ster, Errol Flynn, naast Olivia de Havilland, die haar debuut had in A Midsummer Night's Dream, veranderde hij van gedachten. De opzwepende en romantische muziek is de eerste in zijn soort voor een 'geluidsfilm' (in tegenstelling tot de voorgaande 'stomme films').
foto: Warner Bros
Een unieke bezetting
Korngold omschreef zijn eigen filmcomposities ook wel als 'opera's zonder zang'. Neem bijvoorbeeld zijn suite uit The Private Lives of Elizabeth and Essex (1939). Je hoort heroïsche melodieën, dramatische thema's & een romantisch idioom. De muziek begeleidt hoofdrolspeler Errol Flynn als 'Essex' met een herkenbare mars en zijn tegenspeelster Bette Davis als 'Elizabeth' met nobele melodieën. Om de gewenste klankkleur te bereiken breidde Korngold het orkest voor deze film uit met drie saxofoons, twee harpen, een orgel, een spinet (soort klavecimbel), een vibrafoon en een harmonium. Met als resultaat een meesterwerk, dat niet mag ontbreken in de filmmuziekgeschiedenis.
Ab Nieuwdorp vertelde over The Private Lives of Elizabeth and Essex in De Klassieken. Luister het fragment hier terug:
Om deze inhoud te tonen moet je toestemming geven voor social media cookies.
Onterecht onbekend
Een filmcomponist die in dit decennium ook absoluut niet mag ontbreken is Dmitri Tjomkin. In de jaren '50 bleek hij een van de grootste en invloedrijkste filmcomponisten in Hollywood te worden, die in één adem genoemd mocht worden met namen als Franz Waxman, Miklós Rózsa en Alex North.
Maar in de jaren '30 componeerde hij al muziek voor films, die onterecht vrijwel onbekend is. Zo schreef hij in 1937 muziek bij de film Lost Horizon. Er werd een Academy Award uitgereikt voor zijn muziek, maar daarvoor werd hij niet erkend: de Academy Award voor Best Original Score ging namelijk naar Morris Stoloff, het toenmalige hoofd van de muziekafdeling van Columbia Pictures, de productie-studio van Lost Horizon. Daarom is het de hoogste tijd om Dmitri Tjomkin en zijn muziek voor 'Lost Horizon' opnieuw onder de aandacht te brengen!
Ab Nieuwdorp vertelde over Lost Horizon in De Klassieken. Luister het fragment hier terug:
foto: Wikipedia
Dmitri Tjomkin rond 1930
Filmmuziek Top 200
De Filmmuziek Top 200 was een feest! Op donderdag 7 en vrijdag 8 maart hoorde je de meest aangrijpende en onvergetelijke soundtracks bij NPO Klassiek.