Zo maak je Japanse bloemsierkunst op klassieke muziek
- Klassiek
- Zo maak je Japanse bloemsierkunst op klassieke muziek
Japanse bloemsierkunst en klassieke muziek gaan heel goed samen. Dat zegt Jeroen Vermaas, die zich al 24 jaar bezighoudt met deze specifieke tak van bloemschikken: Ichiyo Ikebana. Carine Lacor ging met de Klassieke Top 400 Stembus ging bij hem langs om uit te zoeken hoe hij precies te werk gaat.
Jeroen Vermaas vertelt Carine Lacor over Japanse bloemsierkunst
Video niet beschikbaar
Wat is Ikebana?
Ikebana is de bloemsierkunst van Japan. Het betekent letterlijk 'levende bloemen'. Het belangrijkste bij deze kunstvorm is het creëren van een fraaie compositie met verschillende bloemen als weerspiegeling van de natuur.
"Je probeert een zodanige balans te vinden dat het oog gelijk denkt: 'hoe kan dat?' Dan heb je de aandacht", legt Jeroen Vermaas uit. Hij begon ongeveer 24 jaar geleden met het beoefenen van Ichiyo Ikebana, een specifieke school binnen de bloemschikkunst. Zijn toenmalige vrouw deed al jaren Ikebana, maar overleed. "Ik kon me een huis zonder Ikebana niet voorstellen, dus ben ik zelf verder gegaan."
Het is niet zomaar een hobby voor Jeroen Vermaas: hij heeft maar liefst de achtste graad behaald. In Japan heeft dit echter minder waarde dan in Nederland, maar dat vindt Jeroen niet erg. "Je bent als westerling natuurlijk van een ander kaliber dan een Japanner. De leiding van de school gaat daar van vader op zoon over, dus dat zijn Japanners. Maar natuurlijk zijn westerse mensen heel belangrijk voor de school, want die verspreiden het en laten zien wat er allemaal gebeurt."
Ikebana en klassieke muziek
In het najaar van 2024 verschijnt er een boek met Ikebana-arrangementen die helemaal zijn geïnspireerd op klassieke muziek. De inzendingen komen van over de hele wereld, vertelt Jeroen. "We kregen een aantal bekende muziekstukken opgedragen om daarop een ikebana-stuk te gaan arrangeren." Hier zat onder andere het Bloemenduet uit Lakmé van Delibes bij, Carmina Burana van Orff en "Ook de Cellosuites van Bach, die vond ik heel erg indrukwekkend. En - hoe kan het anders - de Boléro van Ravel."
"Je neemt wereld 1 en die verbind je met wereld 2. Niet iedereen zit in beide werelden. Daarom hebben ze gekozen voor muziek die heel veel mensen kennen", legt Jeroen uit.
En hoe zou hij beginnen met een bloemsierkunstwerk op een van zijn favoriete stukken - de Vierde symfonie van Mahler? "Mijn link naar Das Himmlische Leben (het vierde deel uit deze symfonie, red.), dat zou dan de avondstemming zijn, de kleur van de lucht als het nog net niet donker wordt, nog net niet gaat schemeren, een schitterende blauwe kleur. En hortensia's van die kleur, want die bloeien op dit moment nog, daar zou ik dan mee schikken."
Om deze inhoud te tonen moet je toestemming geven voor social media cookies.