Klassieke Top 400

'Dijkwacht' van Cor Bakker hoogste nieuwe binnenkomer in Klassieke Top 400

foto: Stef Nagelfoto: Stef Nagel
  1. Klassiekchevron right
  2. 'Dijkwacht' van Cor Bakker hoogste nieuwe binnenkomer in Klassieke Top 400

Het stuk Dijkwacht van pianist en componist Cor Bakker is de hoogste nieuwe binnenkomer van de Klassieke Top 400 van 2024. Het requiem voor pianist Louis van Dijk staat op nummer 42.

Waarom heeft Cor Bakker Dijkwacht gecomponeerd?

Cor Bakker vertelde over de ontstaansgeschiedenis van Dijkwacht bij het televisieprogramma Podium Klassiek. Het stuk is nog heel nieuw: Bakker componeerde het afgelopen zomer tijdens zijn vakantie. "Ik ben niet zo'n vakantieganger die de hele dag bij het zwembad ligt; dat kan ik niet, ik verveel me snel. Ik wilde dus wat te doen hebben en besloot een cd-project te gaan doen. Daarvoor heb ik allemaal eigen stukken opgenomen."

Eén van die stukken ontstond op een wel heel bijzondere manier. "Naarmate je ouder wordt, is er wel een nadeel dat je steeds meer dierbaren verliest. De afgelopen jaren is dat iets teveel gebeurd bij mij", vertelt Bakker. "Twee dagen voor de opname van de cd zat ik nog wat te spelen thuis in mijn eentje - en toen kwam er een stuk uit m'n handen, eigenlijk in één keer. Het rolde er zó uit qua sfeer. En toen dacht ik: het lijkt wel een soort requiem, misschien met het verlies van die dierbaren in mijn achterhoofd."

Eén van die dierbaren was pianist Louis van Dijk. Toen Bakker als 11-jarige begon met pianospelen, was hij zijn inspiratiebron. Later spoorde Van Dijk hem ook aan om naar het conservatorium te gaan. "Het stuk deed me ook erg denken aan de stijl van Louis van Dijk", vertelt Bakker bij Podium Klassiek. "Dat is niet zo gek, want ik heb 25 jaar met hem samengespeeld. Ik mis hem nog steeds, ook zijn muziek. Dus ik had er meteen al een titel bij: Dijkwacht. Want ja, wij moeten dat in de gaten blijven houden, de muziek en Louis."

Is Dijkwacht van Cor Bakker een requiem?

"Een requiem is volgens de katholieke leer", legt Bakker uit in Podium Klassiek. "Dat zijn 13 delen in het Latijn en was bedoeld om de overledene minder tijd in het vagevuur te geven. Ja, dat is dit natuurlijk niet." Toch is het traditionele requiem niet ver verwijderd van Dijkwacht. Bakker raakte namelijk geïnspireerd door het Requiem van Mozart. "In 1984 ging ik naar de film Amadeus in de bioscoop. Die scène dat Mozart op zijn sterfbed ligt en de laatste noten aangeeft aan Salieri voor zijn requiem... Dat is geweldig, ik kwam helemaal 'wauw' de bioscoop uit."

In Podium Klassiek speelde Cor Bakker met Club Classique een prachtig arrangement van Dijkwacht, gemaakt door Bob Zimmerman. Het interview over het stuk begint bij 30:11 minuten.

Video niet beschikbaar

De volledige Klassieke Top 400 hoor van je maandag 14 t/m vrijdag 18 oktober op NPO Klassiek.

Ster advertentie
Ster advertentie