Jeff Beal: filmcomponist met verfijnd ritmegevoel
- Klassiek
- Jeff Beal: filmcomponist met verfijnd ritmegevoel
De Amerikaanse componist Jeff Beal (1963) schrijft voor film, maar ook voor theater en voor 'gewone' concerten. Ooit is hij begonnen als jazztrompettist, in de loop der jaren groeide hij uit tot veelgevraagd componist voor film en televisieproducties. Maar al in zijn tienerjaren werden zijn composities gespeeld door de Oakland Youth Symphony onder leiding van niemand minder dan Kent Nagano.
Beal staat bekend om zijn verfijnde gevoel voor ritme en timing - niet voor niets won hij prijzen met zijn score voor House of Cards. Ook kreeg hij veel lof voor bijvoorbeeld zijn muziek bij de documentaire The Queen of Versailles, waarover de kranten schreven: elegante, klassieke muziek met een hint van naderend onheil... Precies wat je van filmmuziek verwacht. Versterkt de beelden en geeft aan het onbewuste nèt die extra boodschap mee.
Om deze inhoud te tonen moet je toestemming geven voor social media cookies.
Wie is componist Jeff Beal?
Jeff Beal komt uit een muzikale familie: zijn grootmoeder Irene Beal was pianiste en jazzliefhebber. Zij was het die hem de befaamde plaat Sketches of Spain van Miles Davis cadeau deed toen hij begon met trompet spelen. Beal is getrouwd met sopraan Joan Beal; ze kennen elkaar van de Eastman School of Music. Onlangs doneerde het muzikale echtpaar een bedrag van twee miljoen dollar aan hun voormalige school ten behoeve van de oprichting van The Beal Institute for Film Music and Contemporary Media.
Zijn eerste filmmuziek-opdracht was voor Cheap Shots (1988). In 2000 schreef hij de muziek voor Pollock, en daarna kreeg hij een werkrelatie met HBO, voor welke zender hij de muziek schreef voor onder meer de series Rome en Carnivàle. Zijn meest recente Emmy-nominatie is voor zijn muziek bij House of Cards, maar intussen schreef hij ook de muziek bij Appaloosa, Little Red Wagon, Wilde Salomé, Protagonist en Last Call at the Oasis.
Opmerkelijk feit: de muziek die Beal schreef voor Pollock werd ook gebruikt in de trailers voor diverse heel andere films, zoals voor The Terminal, Intolerable Cruelty en Mona Lisa Smile.
Om deze inhoud te tonen moet je toestemming geven voor social media cookies.
Filmmuziek Top 200
De Filmmuziek Top 200 was een feest! Op donderdag 7 en vrijdag 8 maart hoorde je de meest aangrijpende en onvergetelijke soundtracks bij NPO Klassiek.