Alexandre Desplat, filmmuziekcomponist
- Klassiek
- Alexandre Desplat, filmmuziekcomponist
De Franse filmmuziekcomponist Alexandre Desplat (1961) heeft een bewonderenswaardige creatieve werklust. Een stuk of 125 films werden, sinds 1991, voorzien van zijn composities. Hij staat er dan ook om bekend in onwaarschijnlijk korte tijd een complete score te kunnen schrijven.
Zelf zei hij daarover eens: "Het is niet ongebruikelijk dat je maar drie weken tijd hebt voor het componeren van de muziek bij een film - drie weken vanaf het moment dat de opdracht binnenkomt tot en met het afronden van de laatste opnamen. Zo heb ik dat gedaan voor The Queen, en zo heb ik het gedaan voor The Imitation Game." Meest gehoord van zijn hand is vermoedelijk de muziek bij de Harry Potter-film Harry Potter and the Deathly Hallows Part 1 en 2. Oscars won Desplat met zijn muziek voor The Grand Budapest Hotel en The Shape of Water.
Om deze inhoud te tonen moet je toestemming geven voor social media cookies.
Alexandre Desplat fervent platenverzamelaar
Alexandre Desplat werd geboren in Parijs. Hij groeide op in een muzikaal gezin waar de muziek van Ravel en Debussy klonk naast wereldmuziek en jazz. Hij studeerde onder meer bij de Griekse componist Iannis Xenakis, maar volgde ook de opleidingen piano, trompet en fluit. De jonge Alexandre luisterde als kind al graag naar filmmuziek - hij verzamelde platen met soundtracks, onder meer van Max Steiner, Franz Waxman, Maurice Jarre en Georges Delerue. Maar toen hij de muziek van John Williams voor de eerste Star Wars-film hoorde, wist hij dat hij zelf ook filmmuziek-componist wilde worden.
Om deze inhoud te tonen moet je toestemming geven voor social media cookies.
Artistieke vrijheid belangrijk voor Desplat
Artistieke vrijheid is voor Desplat belangrijker dan al het andere. Een klein budget vindt hij geen bezwaar, als hij maar de ruimte krijgt om iets te creëren. Daarom, zegt hij zelf, was het zo geweldig om met Roman Polanski te werken: "Hij houdt van muziek, en hij geeft zijn componist totale vrijheid - en vraagt van de componist dan ook om met nieuwe ideeën te komen." Desplat maakte de muziek voor Polanski's films Ghost Writer, Venus in Fur, Carnage en D'après une histoire vraie (Based on a true story).
Een filmmuziekcomponist moet natuurlijk ook van film houden. Desplats favoriete films zijn Barry Lyndon (1975), Chinatown (1974) en The Godfather (1972).
Lees ook
The Godfather
Filmmuziek Top 200
De Filmmuziek Top 200 was een feest! Op donderdag 7 en vrijdag 8 maart hoorde je de meest aangrijpende en onvergetelijke soundtracks bij NPO Klassiek.