Concert

Rachmaninov en Mosolov

  1. Concertenchevron right
  2. Rachmaninov en Mosolov

Het Noord Nederlands Orkest brengt een programma van uitersten, samen met de in Londen geboren dirigent Kerem Hasan en de solohoboïst van de Beriner Philharmoniker, Albrecht Mayer. Aan de ene kant Vaughan Williams’ ‘twinkelerende’ hoboconcert en de zinderende romantiek in Rachmaninovs Tweede symfonie. Aan de andere kant futuristische geluiden anno 1926.

Tussen Romantiek en Futurisme

Opnamedatum

vrijdag 10 maart 2023

Omroep

AVROTROS

Componisten

Luciano Berio, Sergej Rachmaninov, Ralph Vaughan Williams, Alexander Mosolov

Uitvoerenden

Albrecht Mayer (hobo), Kerem Hasan (Dirigent)

Ensembles

Noord Nederlands Orkest

Tijdperken

Romantisch, Vroeg twintigste eeuw, Midden/laat twintigste eeuw

Locatie

TivoliVredenburg, Utrecht

Vaughan Williams’ vriendelijke Engelse landschap

Wie van Vaughan Williams’ The Lark ascending (De opstijgende veldleeuwerik) houdt, zal ook zeker vallen voor zijn hoboconcert. Hetzelfde glooiende landschap, dezelfde vergezichten, alleen een vogeltje dat anders is gebekt dan de viool. Ook de hobo is één met het landschap en het orkest. De première in Londen in 1944 werd afgelast vanwege overvliegende bommenwerpers.

Rachmaninovs heimwee naar het oude Rusland

Ook Rachmaninov kon eindeloos dromen over het Russische landschap en de oorden die hij moest verlaten, weggejaagd of, vooruit, gecancelled door de machthebbers. Ook muzikaal verlangde hij terug naar vroegere tijden. Aan het eind van zijn leven zei hij zelf: "Ik kan de oude manier van schrijven niet uit mij krijgen, en ik kan de nieuwe manier niet aanleren... De nieuwe muziek lijkt uit het hoofd te komen in plaats van uit het hart. Haar componisten denken in plaats van te voelen." Elk woord daarvan slaat op zijn Tweede symfonie, de langste Russische symfonie vóór het Sovjettijdperk. Eén brok Russische romantiek, met invloeden van Tsjaikovski en Russisch-orthodoxe kerkmuziek. Bonus: een zinderende apotheose.

Revolutionaire klanken

Daartussen zat dus ergens de Russische revolutie en de drang naar nieuwe, revolutionaire geluiden. Met De ijzergieterij schiep Mosolov in 1926 een baanbrekend werk, door de bijna realistische nabootsing van machineachtige, stampende klanken en het effectieve gebruik van ritme. Een soort Russische evenknie van Charley Chaplins Modern Times, maar dan grimmiger.

Bron: tivolivredenburg.nl

Lees ook

Modern Times

Modern Times

AVROTROS Vrijdagconcert

Ster advertentie
Ster advertentie