Emma Kirkby: de prima donna van de oude muziek
- Klassiek
- Emma Kirkby: de prima donna van de oude muziek
Op maandag 26 februari is sopraan Emma Kirkby 75 geworden. Om daarbij stil te staan, draaien we in Podium haar mooiste opnamen.
Maandag
Hildegard von Bingen
Colomba aspexit
Emma Kirkby [sopraan] met Gothic Voices o.l.v. Christopher Page
Gouden Opnamen: Emma Kirkby - maandag
Dinsdag
John Dowland
Flow my tears & O sweet woods, the delight of solitariness
Emma Kirkby [sopraan] & Anthony Rooley
Gouden Opnamen: Emma Kirkby - dinsdag
Jeugd en studie
Emma Kirkby is in 1949 geboren in Camberley in Groot-Brittannië. Ze ging naar de Sherborne School voor meisjes in Dorset. Als kind zingt zij al veel. Op haar 14e komt ze in aanraking met oude muziek. Ze zingt in het schoolkoor en wordt verliefd op de vocale muziek uit de Renaissance. Maar wil ze helemaal geen zangeres worden. Ze gaat Klassieke talen en culturen studeren in Oxford. Ze wordt lid van het Schola Cantorum van Oxford: het studentenkoor dat op dat moment onder leiding van Andrew Parrott staat. Met hem trouwt ze later. Tijdens haar studie ontmoet Kirkby mensen die historische instrumenten bezitten. Samen ontdekken ze de muziek van Claudio Monteverdi, Guillaume Dufay en Willam Byrd.
Carrière
Na haar studie gaat Emma Kirkby aan de slag als docent op een school. Daar werkt ze van maandag tot en met woensdag, maar haar vrije donderdag wijdt zij volledig aan de muziek. Ze besluit haar zangopleiding in Londen te doen. Haar liefde voor oude muziek groeit. Ze sluit zich aan bij Anthony Rooley en zijn Consort of Musicke. Met dat ensemble neemt zij onder meer platen op met muziek van Claudio Monteverdi en John Dowland. Ze neemt onder meer het lied “Flow my tears” op. Emma Kirkby zegt daarover in een interview: “Er zijn misschien andere liederen, die veel minder bekend zijn en die mij meer boeien. Maar dit stuk lijkt bij veel mensen iets teweeg te brengen. Het is gewoonweg de belichaming van melancholie”.
Om deze inhoud te tonen moet je toestemming geven voor social media cookies.
Opnamen
Emma Kirkby werkt samen met vele oude muziekensembles, waaronder the Academy of Ancient Music van Christopher Hogwood. Met hem neemt zij de Messiah van Georg Friedrich Händel en het Gloria van Antonio Vivaldi op. De opname die zij in de jaren ’80 met countertenor James Bowman maakte van het Stabat Mater van Giovanni Battista Pergolesi wordt nog steeds gerekend als gouden standaard.
Om deze inhoud te tonen moet je toestemming geven voor social media cookies.
Kristalheldere stem
Ondanks de specialisatie in oude muziek, is het muzikaal palet van Emma Kirkby groot. Zij zingt muziek van Middeleeuwen tot Mozart. Ze heeft eens aangegeven het liefst met een ensemble te zingen in kleine bezetting, omdat haar stem dan het beste uitkomt.
De stem van Emma Kirkby lijkt gemaakt voor muziek uit de renaissance en barok. In de loop der jaren werkt zij met allerlei specialisten van de Oude muziek. Haar stem is uit duizenden herkenbaar. Puur, kristalhelder en omdat zij zonder vibrato zingt, klinkt het als een stem die niet van deze wereld is. Het non-vibrato zingen, daar is ook vaak kritiek op gekomen, maar Emma Kirkby heeft zich niet van de wijs laten brengen. “Het kwam niet in mij op erover na te denken of het goed of fout was. Ik deed het gewoon zo. Misschien heb ik ook wel gelukkig had met de ruimtes waarin ik zong: het waren altijd ruimtes met een mooie akoestiek. Kapellen met houten gewelven en stenen vloeren… Zingen in zo’n akoestiek maakt mij gelukkig.” Vanwege haar vibratoloze zang, werd zij ook wel "de zingende ijskast" genoemd.