Directeur kostuums bij De Nationale Opera Robby Duiveman neemt afscheid
- Klassiek
- Directeur kostuums bij De Nationale Opera Robby Duiveman neemt afscheid
Hij zorgt er met zijn team voor dat de kostuums van de personages de pracht en praal uitstralen die een ontwerper bij een opera vindt passen. Robby Duiveman is directeur kostuum, kap en grime bij De Nationale Opera & Ballet en zwaait op 14 juli af. Hij gaat door als freelance ontwerper. Hans Haffmans had in Podium een gesprek met hem.
Het laat zien hoeveel werk er naast de muzikale voorbereiding in een operaproductie zit. Als je naar een operapremière gaat, zijn minstens een jaar van tevoren de ontwerpen voor de kostuums al klaar. En dan moeten ze nog worden gemaakt. Daarvoor zet Robby Duiveman zich in bij de Nationale Opera & Ballet in Amsterdam.
Wat erbij komt kijken
"We hopen altijd dat we een kostuumontwerp een jaar van tevoren krijgen," zegt Duiveman. "Dat is het startschot waarop de ontwerper met de tekeningen komt. En vanaf dat moment gaan we alles op alles zetten om er een realistisch kostuum van te maken." De directeur vertelt dat er heel wat komt kijken bij de uitvoering van die ontwerpen. "Wij zijn eerst bezig om alles te bespreken, te bedenken, materiaal te zoeken, vormen te creëren, kleuren te verven als dat nodig is, en proefmodellen te maken. Dan beginnen we met figuratie. Eerst de dansers als die in de opera zitten. Dan komt het koor aan de beurt. En uiteindelijk beginnen we met het opnemen van de maten van de zangers."
Vijf producties tegelijkertijd
Het lijkt alsof kostuummakers onder grote druk moeten werken. "Meestal is er veel stress," erkent hij. "Maar het is allemaal goed gepland. De stress komt vooral doordat we aan vijf producties tegelijkertijd werken." Duiveman vindt dat de operawereld in de loop van de tijd anders geworden is. “Ik doe dit 38 jaar en daarin is er veel veranderd. Vroeger had je meer theatrale kostuums. Hedendaagse regisseurs willen vooral het hedendaagse beeld op het toneel zien. Kostuumontwerpers zijn meer stylisten geworden. Het gaat wat meer over de oppervlakte dan de inhoud.” Dat bedoelt Duiveman niet negatief. "Het is een nieuwe interpretatie, die heel effectvol kan zijn."
Hoe mooi een kostuum ook kan zijn, voor Duiveman begint alles met de muziek. "Ik ben met veel muziek opgegroeid. En zeker met opera. Als ik als ontwerper ga beginnen met een kostuum voor een opera dan geeft die muziek kleur, vorm, beweging, sfeer en creativiteit. De muziek is een basis die ik gebruik in mijn ontwerpen."
Beluister hieronder het complete gesprek dat Hans Haffmans met Robby Duiveman in Podium had.