Sieuwert Verster: het artistieke brein achter veertig jaar Koningsdagconcerten zwaait af
- Klassiek
- Sieuwert Verster: het artistieke brein achter veertig jaar Koningsdagconcerten zwaait af
Na veertig jaar trouwe dienst neemt Sieuwert Verster afscheid als artistiek coördinator van het Koningsdagconcert. Wat begon als een eenmalige opdracht tijdens het Jaar van de Muziek in 1985, groeide uit tot een traditie waarin muziek, koninklijke betrokkenheid en culturele vernieuwing versmelten. Verster was vanaf het begin de stille kracht achter de jaarlijkse muzikale ode, die inmiddels onlosmakelijk verbonden is met het koningshuis.
Muzikale liefde binnen het koningshuis
Na het succes van het muziekjaar 1985 besloot toenmalig koningin Beatrix haar man en muziekliefhebber prins Claus jaarlijks een concert aan te bieden rond Koninginnedag. Wat volgde, was een reeks concerten in Paleis Noordeinde waar muziek in de breedste zin van het woord werd gevierd. Verster werd gevraagd niet alleen het programma samen te stellen, maar ook om meerdere keren per jaar met prins Claus in gesprek te gaan over muziek. "Hij vond muziek een van de belangrijkste stemmen van de planeet", aldus Verster. "Dat jaar heeft zich, voor zover dat mogelijk is, een warme band tussen ons ontwikkeld."
Een traditie die meegroeit met de tijd
Er ontstond een gevarieerde concerttraditie: van de vroege Josquin des Prez tot hedendaagse componisten en van Nederlandse liederen tot muziek uit Syrië en Jemen. Na het overlijden van prins Claus zette Beatrix de traditie voort en tot verrassing van velen gaf ook koning Willem-Alexander aan ermee door te willen gaan. "Niet alleen als eerbetoon aan zijn vader, maar ook om jaarlijks publiekelijk de waarde van muziek te onderstrepen", zei Verster. "Dat vond ik een wijs besluit." Een besluit dat ook past bij de publieke missie van koningin Máxima: muziek bereikbaar maken voor iedereen.

foto: ANP
Sieuwert Verster en koningin Beatrix in 2006
Brede muzikale blik
Naast zijn werk voor het Koningsdagconcert bouwde Verster jarenlang aan het internationale succes van het Orkest van de Achttiende Eeuw, met dirigent Frans Brüggen. Deze ervaring vormde zijn brede en onderzoekende muzikale houding, die ook de programmering van het Koningsdagconcert heeft gekleurd.

foto: Preludium.nl
Sieuwert Verster en Frans Brüggen
Vernieuwing onder Willem-Alexander
Onder Willem-Alexander veranderde de opzet: het concert verhuisde van het paleis naar locaties door het hele land, werd prominenter op televisie gebracht, en kreeg een toegankelijker karakter. "Hij wilde het minder elitair, minder thematisch, en meer van deze tijd", zegt Verster.
'Van Doetinchem tot Damascus'
Het samenstellen van het Koningsdagconcert is een zorgvuldig proces. "We beginnen met de vraag: wat leeft er op dit moment, muzikaal én maatschappelijk? Wie verdient er een podium? En hoe kunnen we met het concert een verhaal vertellen dat verder reikt dan de noten alleen?", zegt Verster. Het comité, waarin ook Joost van Krieken namens de NTR en harpist Remy van Kesteren zitting hebben, probeert daarbij een balans te vinden tussen kwaliteit, verrassing en relevantie.
"We zoeken naar programma's die zowel het oor als het hart aanspreken én die recht doen aan de diversiteit van Nederland. Dit jaar kwamen we al gauw uit bij het orkest Pynarello, dat geweldige samenwerkingen aanging met bijvoorbeeld de geëngageerde band De Niemanders. Er klinkt muziek van Doetinchem tot Damascus."

foto: Foppe Schut
orkest Pynarello
De toekomst in vertrouwde handen
Met de editie van 2025 geeft Verster het stokje door aan Tamar Brüggeman (directeur van festival Wonderfeel). "Tamar was de ideale kandidaat", vertelt Verster. "Ze was al eerder betrokken bij een editie van het Koningsdagconcert in Haarlem, en de koninklijke familie kent haar nog van toen."
Verster kijkt met veel plezier terug op de vele edities en het warme contact met zowel prins Claus als prinses Beatrix. "Ik heb het altijd uit vriendschap gedaan. Voor de muziek, en voor de mensen die haar serieus nemen", zegt hij. "Ik heb uitgerekend dat ik meer dan een jaar van mijn leven aan het Koninklijk Huis heb gegeven, vrijwillig. Mijn geliefde vond dat wel een beetje bizar, maar het was het allemaal waard."
Uitzending en locatie
De uitzending van het Koningsdagconcert 2025 is op 27 april te zien bij de NTR. Op 26 april verzorgt symfonieorkest Phion het Koningsdagconcert in Theater Amphion in Doetinchem voor het koninklijk paar.
Kijk hier hier hoe het koningspaar afscheid neemt van hun muziekadviseur:
Om deze inhoud te tonen moet je toestemming geven voor social media cookies.
Gerelateerd
Podium
Joel Krosnick (1941-2025) speelde 42 jaar lang cello in het Juilliard String Quartet
Podium
Dirigent Maxim Emelyanychev en mezzo Nadezhda Karyazina winnen Herbert von Karajan-prijs 2025
Podium
Michael Davidman wint grote prijs bij Amerikaans pianoconcours
Podium