Podium
NTR

Met een VR-bril op de juiste akkoorden raken

foto: Pixabay
  1. Klassiekchevron right
  2. Met een VR-bril op de juiste akkoorden raken

Kun je geen noten lezen, maar wil je wel muziek maken? Dan kun je natuurlijk in het wilde weg wat akkoorden spelen. Maar voor de toehoorders is het aangenamer de net ontwikkelde VR-bril te gebruiken. Daarmee kun je precies zien welke akkoorden je moet raken. Is dat een goede ontwikkeling? Voor het programma Podium vroegen we dat aan muziekpedagoog Suzan Lutke.

Wie op de hoogte gehouden wil worden van de laatste ontwikkelingen kan niet om social media heen. De Nederlandse componist Michel van der Aa retweette op X (het voormalige Twitter) een bericht van Bilawal Sidhu. Deze digitale ontwikkelaar werkte ooit voor Google en houdt zich tegenwoordig bezig met AI- en 3D-technologieën met als doel de grenzen tussen realiteit en verbeelding te laten vervagen. Op X deelde hij filmpjes van hoe het eruit ziet als iemand met voorgeschreven akkoorden musiceert.

Om deze inhoud te tonen moet je toestemming geven voor social media cookies.

Innerlijke puls

Terug naar de vraag of we deze ontwikkeling moeten toejuichen of juist niet. Je zou ertegenin kunnen brengen dat daardoor het leren van noten (en eigenlijk de hele muzieknotatie) niet meer van belang is. Hoe kunnen we dan van muziekstudenten verwachten dat ze stukken van oude meesters kunnen spelen?

Suzan Lutke is werkzaam aan de HKU en auteur van twee boeken over muziekpedagogiek. Zij vindt die vraag onzin. "Muziekeducatie is niet noten lezen", zegt ze. "Wat voor muziek je ook speelt, het gaat om gehoor, innerlijke puls, dingen in de tijd zetten en melodieën kunnen raken. Noten zijn slechts een toegang tot muziek. Het moment dat je die noten nodig hebt, leer je ze vanzelf wel."

Suzan Lutke over VR in muziekonderwijs

Eigenlijk vindt Lutke de vraag of het een goede ontwikkeling is irrelevant. "Of het nou wel of niet een juiste methode is: het is er, en je moet je daar als muziekpedagoog toe verhouden." Sterker nog, deze methode biedt volgens de muziekpedagoog ook kansen. "Alle mensen zijn verschillend en leren op een andere manier. Als meer mensen muziek gaan maken is dat winst."

Ster advertentie
Ster advertentie