Podium
NTR

Met virtualreality-bril op door een muzikaal droomlandschap

foto: Muziekgebouw aan het IJ
  1. Klassiekchevron right
  2. Met virtualreality-bril op door een muzikaal droomlandschap

Je loopt langs twee spelende honden, er klinkt gezang, er komt een metro voorbij en ineens zie je een spiegelbeeld van jezelf. Het overkomt je in de productie Songs for a Passerby. Daarin lopen bezoekers met een virtualreality-bril op door een muzikaal droomlandschap. Het is zo'n groot succes dat alle voorstellingen in het Muziekgebouw aan het IJ zijn uitverkocht.

Je kunt erover twisten in hoeverre de voorstelling valt onder operatheater. Recensent Jenny Camilleri van De Volkskrant twijfelt en schreef: "Componist Asa Horvitz maakt geen onderscheid tussen muziek en geluiden en vermengt spraak met melodische mistflarden, sijpelend water en rinkelend metaal. Gezien het magere muziekgehalte is het de vraag of Songs een opera is." Maar maker Celine Daemen is daarvan overtuigd. Met de productie wil ze het publiek laten nadenken over diepzinnige vragen: ben je onderdeel van de gebeurtenissen om je heen? Ben jij degene die beweegt? Of beweegt de wereld en sta jij stil?

Om deze inhoud te tonen moet je toestemming geven voor social media cookies.

Meer dan publiek

De productie is een groot succes. Een paar weken geleden won Songs for a passerby de prijs voor de beste VR-productie op het filmfestival van Venetië. En de vertoningen in het Muziekgebouw aan 't IJ zijn allemaal uitverkocht.

Eigenlijk voorspelde de Nederlandse componist Michel van der Aa dat succes al. We spraken hem eerder over het gebruik van virtualreality in opera. Hij maakte er gebruik van in zijn opera Upload waarin een man een transformatie ondergaat van sterveling naar digitaal onsterfelijk wezen. "De kracht van virtualreality is dat je iets kunt maken waarin publiek meer wordt dan publiek", zei hij. "Er is zelfs interactie mogelijk, dan wordt een individuele bezoeker zelf protagonist in een voorstelling.”

De voorstellingen zijn tussen 22 en 30 september in het Amsterdamse Muziekgebouw aan het IJ en die zijn dus allemaal uitverkocht. Op de website lees je meer info.

Ster advertentie
Ster advertentie