Panorama Zondag
KRO-NCRV

6 augustus - Het culturele landschap van Derk Sauer

foto: Panorama Zondag
  1. Klassiekchevron right
  2. 6 augustus - Het culturele landschap van Derk Sauer

Derk Sauer is journalist, ondernemer en columnist. Vanwege de oorlog in Oekraïne moest hij Rusland verlaten. Hij werd gedwongen zijn onafhankelijke expatkrant The Moscow Times alleen nog online uit te geven. De redactie met Russische journalisten draait sinds het uitbreken van de oorlog in Amsterdam. Sauer liet zelf alles achter in zijn woonplaats Moskou om naar Nederland te vertrekken na de invasie. Zijn culturele landschap voert ons langs oorlogsliteratuur van Vasili Grossman, ballet van Tjaikovski, zanger Van Morrison en museum VAC in Moskou.

Panorama Zondag: het culturele landschap van Derk Sauer

KUNSTWERK 1: Oorlogsboeken ‘Leven en Lot’ en ‘Stalingrad’ van Vasili Grossman

Leven en Lot is een anti-Stalinistische oorlogsroman van de Joods-Russische schrijver Vasili Grossman uit 1959. Het speelt zich af in de Tweede Wereldoorlog, deels in Duitse concentratiekampen. Het is vooral een roman over mensen: mensen in zware tijden, in oorlog, op de drempel van de gaskamers, onder de druk van het Stalin-regime, mensen in hun liefdes, mensen in hun lijden. Het boek beschrijft het leven van gewone, bange mensen. Alle facetten van het leven komen daarbij aan bod: filosofische bespiegelingen over goed en kwaad, de functie van de wetenschap, liefde, moed, lafheid, verdriet en wanhoop. Het persoonlijke en individuele overtreft daarbij het collectieve. Dat geeft het boek zijn bijzondere kracht, maar maakte het tegelijkertijd bedreigend voor het toenmalige Sovjet-regime.

Grossman schreef Stalingrad vanaf 1943. Het boek werd in een aantal edities uitgebreid bewerkt. Het was bedoeld als de "Oorlog en Vrede" van de Tweede Wereldoorlog. Het werd aanvankelijk in stukken gepubliceerd, maar werd onderworpen aan uitgebreide politieke censuur en druk. Stalingrad probeerde alle teksten van Grossman op te nemen. Er zijn veel verhaallijnen, waarvan er vele onopgelost of onvermeld blijven voor de rest van het boek. Aangezien dit boek in de eerste plaats vóór de dood van Stalin is geschreven, wordt hij noodzakelijkerwijs geprezen. Het beschrijft de basisideeën voor de "onvermijdelijke" Sovjetoverwinning, meestal via vrienden en familieleden van de Shaposhnikov-familie.

Quote

Dit zijn weergaloze boeken over de meedogenloze werkelijkheid van de oorlog, ze horen bij elkaar. Stalingrad was er eerst, Leven en Lot als soort vervolg later. Dit werk toont zo goed de ingewikkeldheid aan van wat goed en wat fout is. Iets is nooit zo zwart-wit kan als je misschien denkt. Het is gewoon complex. Een oorlog is dat altijd. Ik heb ‘Leven en Lot’ gelezen toen ik me 32 jaar geleden ging bezighouden met Rusland. Als je journalist bent, ontkom je er ook niet aan. Ik ben zelf oorlogscorrespondent geweest en ik vind dit schitterend geschreven. En Stalingrad is natuurlijk het bekendste boek over oorlog. Toen werd Rusland binnengevallen en nu valt Rusland zelf binnen. En worden er weer miljoenen leven tegenaan gegooid. Gewoon kanonnenvoer. Je ziet gewoon de parallel tussen toen en nu. Jonge mannen die de dood in worden gejaagd. Niks oorlog voeren met moderne wapens, gewoon naar het front en vechten maar.

foto: uitgeverijbalans

foto: paagman

KUNSTWERK 2: Zwanenmeer van Tsjaikovski

Tsjaikovski was 34 toen hij door het Bolsjojtheater in Moskou werd gevraagd om muziek te componeren voor het Zwanenmeer. In die tijd moest balletmuziek vooral dansbaar zijn, waardoor componisten het meestal niet als een serieus genre zagen. Tsjaikovski dacht daar anders over. In de zomer van 1875 ging hij ijverig aan de slag. Hij was zo geïnspireerd, dat het grootste deel van het ballet binnen een paar weken op papier stond.

Naast elegante dansmuziek componeerde hij melodieën die gedurende het ballet steeds terugkeren, zoals het bekende Zwanenthema. Deze verhalende melodieën drukken de emoties van personages uit of zetten plotwendingen kracht bij, iets wat in opera al gebruikelijk was. Zo wist Tsjaikovski een gouden combinatie te maken van dans en dramatiek.

Quote

Ik weet nog wel mijn eerste bezoek aan dit ballet, in het Bolsjojtheater in Moskou. Prachtig theater, op het kitscherige af. Het is niet alleen mooie, romantische muziek en het meest iconische ballet - maar vooral ook politiek geladen. Tijdens de mislukte staatsgreep in 1991 onderbraken de putchisten de televisieuitzendingen en werd uit paniek het Zwanenmeer ingestart. Dat is het symbool van de macht. En dat is heel ironisch, want Tsjaikovski is de belichaming van alles wat machthebbers juist niet willen en wilden. Als de machthebbers het niet meer weten, wordt het Zwanenmeer ingestart. Nadat het onafhankelijke TVRain uit de lucht werd gehaald na de start van de oorlog, startte dit station juist, als plagerij, het Zwanenmeer in als een verwijzing naar de Sovjet-tijd. Politiek geladen dus. Het United Ukrainian ballet met meer dan 60 dansers is uitgeweken naar Den Haag. Ze toeren de wereld over om steun te vragen voor Oekraïne. Hun specialiteit is het Zwanenmeer, maar er is ook een conflict ontstaan omdat de Oekraïense autoriteiten niet willen dat het ballet van de ‘Russische’ Tsjaikovski wordt opgevoerd. Maar de dansers willen het wel, dit is hun lust en leven. En wat bereik je ermee als je Tsjaikovski boycot? Het meest ironische is nog wel dat de componist zelf een buitenbeentje was in de Tsarentijd vanwege zijn homoseksualiteit. In Rusland het verboden woord, maar uitgerekend hij wordt nu gebruikt als Russisch uithangbord. Het stuk houdt wat mij betreft voor eeuwig stand, maar de perspectieven veranderen. Een boycot, waarom? Wat bereik je ermee?

Om deze inhoud te tonen moet je toestemming geven voor social media cookies.

KUNSTWERK 3: Van Morrison

Van Morrison is een Noord-Ierse singer-songwriter en multi-instrumentalist, die in 1965 doorbreekt als leadzanger van de band Them. Hij start in 1967 een solocarrière, waarin hij evergreens maakt als Brown Eyed Girl, Have I Told You Lately, Moondance en Crazy Love.

Na de breuk met Them gaat Morrison op zoek naar een Amerikaanse platenfirma. Gedurende de jaren zeventig blijft Van Morrison productief, met vrijwel jaarlijks een nieuwe LP, al zwakt zijn plaatverkoop geleidelijk af. Hij lijkt niet opgewassen tegen de nieuwe discomuziek die halverwege dat decennium zijn intrede doet. In de hitparades is er in die jaren geen spoor van Morrison te bekennen, tot de zomer van 1989, wanneer de lieflijke ballad Have I Told You Lately verschijnt. Dit is zijn eerste top 20-notering in achttien jaar tijd. Van Morrison krijgt in 1996 een Britse ridderorde uitgereikt voor zijn verdiensten.

Quote

Hij is mijn lievelingszanger. Ik heb kennis met hem gemaakt toen ik als 18-jarige naar Belfast vertrok om journalist te worden. Prachtige muziek, ik heb alle platen van hem en elke dag draai ik hem wel. Maar ik heb er gemengde gevoelens bij. Het is namelijk een vreselijke man - godsdienstwaanzinnig, enorme wappie. Samen met Eric Clapton heeft hij een lied gemaakt over Covid. Ik vind het echt vreselijk hoe hij tegen dingen aankijkt. Maar ja, dan kom je bij de eeuwige vraag: mag je de kunst en de kunstenaar van elkaar scheiden? Kan ik nog naar zijn muziek luisteren, ook al vind ik hem vreselijk? Hij komt uit Noord-Ierland, waar ik dus ook zat als jonge jongen. Ik heb ook veel concerten van hem bezocht, maar ook op het podium is dit geen leuke man. Hij zegt niks, maakt geen praatje met publiek. Echt nul interactie. Hij is zelfs wel eens weggelopen bij concert omdat iets hem niet beviel.

Om deze inhoud te tonen moet je toestemming geven voor social media cookies.

KUNSTWERK 4: Museum VAC in Moskou

Museum VAC is een nieuw centrum voor hedendaagse kunst in Moskou, op steenworp afstand van het Kremlin. Het is een ‘House of Culture’, een toegevoegde openbare ruimte, gratis toegankelijk voor een ieder.

De transformatie van de voormalige elektriciteitsfabriek in het centrum van Moskou kwam tot stand onder leiding van V-A-C directeur Teresa Iarocci Mavica die daarvoor samenwerkte met Renzo Piano Building Workshop. Het resultaat is een open transparant schoon en leeg gebouw dat voornamelijk bestaat uit verkeersruimte en plateaus.

Quote

Het duurste en meest baanbrekende museum voor moderne kunst – ontworpen door architect Lorenzo Piano. Het werd geopend vlak voor de oorlog uitbrak. De rijkste man van Rusland, mijnheer Mikhelson, heeft er kapitalen ingestoken. Het staat op een iconische plek in Moskou, in de oude elektriciteitscentrale. Die is helemaal verbouwd, echt prachtig. Het is geënt op het Tate in Londen. Ik heb zelden zo’n project gezien. Prachtige exposities en ‘residencies’ waren er. Wij waren bij de opening. Dit was al in aanloop naar de oorlog. Poetin had in de ochtend ook een private viewing gehad langs al die kunstwerken en daar zaten ook hedendaagse stukken en seksueel getinte stukken tussen en Poetin vond dat helemaal niks. Dat was zo ongelooflijk pijnlijk. Zo’n duur museum, alles uit de kast getrokken en dan vindt de grote baas het helemaal niks. En toen begon de oorlog en nu is alle kunst weg. Het was niet patriottisch genoeg en nu is het vooral een plek geworden waar propaganda te zien is. De kunstenaars zelf wilden daar ook weg, die wilden daar niet meer zijn. Het museum is een metafoor voor alles wat is gebeurd, Rusland is open gegaan op bepaald moment, eind jaren 80, men dacht: “Ah fijn, nu gaan we moderniseren”, maar ineens is het over. En is Rusland een fascistisch land geworden. Dat doet wel heel veel pijn, ja. Ik ben meer verdrietig dan boos, maar het is natuurlijk verschrikkelijk. Ook omdat je relatie tot zoveel Russen zo ingewikkeld wordt. Er was nooit discussie tussen mij en onze vrienden, maar nu opeens wel.

foto: v-a-c.org

Gerelateerde podcast

Panorama Zondag

Panorama Zondag

Ster advertentie
Ster advertentie