Het culturele landschap van Alexander Rinnooy Kan
- Klassiek
- Het culturele landschap van Alexander Rinnooy Kan
Alexander Rinnooy Kan is geboren in Den Haag, studeerde wiskunde in Leiden en promoveerde in Amsterdam op wiskundige modellen voor ingewikkelde planningsproblemen. Daarnaast werd hij in 1980 hoogleraar aan de Erasmus Universiteit in Rotterdam, waar hij tien jaar bleef, tot hij recent weer terugkeerde naar Amsterdam voor een nieuw docentschap. Alexander is daarnaast voormalig senator van D66; een partij waar hij nog altijd lid van is. Dit is zijn culturele landschap.
Kunstwerk 1: Brahms - Opus 118 nr.2
Alexander houdt van de latere pianowerken van Brahms. Het vindt het superieur berustende, weemoedige muziek. Dat heeft volgens hem te maken met de weerspiegeling van het leven die hij er in terug hoort. Dit deel vindt hij het mooist; het hoort voor hem ook bij het ouder worden.
Alexander houdt ook heel erg van het late werk van Schubert en Mozart. Volgens hem hóór je dat de componisten aan het einde van hun leven al hun (levens-) ervaring erin leggen. Het laatste pianoconcert van Mozart in de uitvoering van het English Chamber Orchestra onder leiding van Daniel Barenboim heeft hij op cassette geluisterd in een periode van zijn leven dat het minder goed met hem ging. Die herinnering is bij hem blijven hangen. Het beluisteren van dit soort muziek is voor Alexander geen kwestie van verzachten van de ervaringen, maar meer van het ordenen ervan.
Om deze inhoud te tonen moet je toestemming geven voor social media cookies.
Kunstwerk 2: Een beeld van Erasmus gemaakt door Eric Claus
Dit beeld staat voor Alexander voor de relatie met de Erasmus Universiteit. Hier had hij zijn eerste grote baan en is hij rector geweest. Later kwam hij ook weer terug en er ligt hier dan ook een groot deel van zijn leven en het fundament voor alles wat hij later allemaal is gaan doen.
foto: Open Rotterdam
Kunstwerk 3: Ida Gerhardt - In memoriam patris
Alexander heeft dit gedicht uitgekozen omdat het voor hem de relatie met zijn vader schetst. Die was moeizaam maar bood ook houvast. Dat ligt besloten in de laatste twee regels van het gedicht:
Geen noodweer en geen wereld kan mij raken als hij, het laatste stuk, mij op de schouder draagt." In een ander artikel zegt Alexander hier het volgende over: "Net zoals mijn moeder vulde ook mijn vader het ouderschap op klassieke wijze in. Hij was zeer liefhebbend, maar er moest wel iets tegenover staan. Mijn vader was een man die, zodra ik iets had bereikt al druk begon te zetten op het nemen van de volgende stap.
Om deze inhoud te tonen moet je toestemming geven voor social media cookies.
Kunstwerk 4: Rijden door Frankrijk - Edmund Rinnooy Kan
Dit is werk van Alexanders oudere broer die in Amerika woont. Hij heeft verschillende werken gemaakt, waarvan hij zelf vindt dat dit werk zijn beste is. Het verbeeldt wat je ziet als je uit het open dak van een auto kijkt. Overal bloesems en het lentelicht zit erin. Het ademt voor Alexander vrijheid en vrolijkheid.
foto: Alexander Rinnooy Kan
Panorama Zondag: het culturele landschap van Alexander Rinnooy Kan
Gerelateerde podcast
Panorama Zondag
Gerelateerd
Panorama Zondag
Meer subsidie, orkesten en een Bildungsideaal: zo gaat Duitsland om met klassieke muziek
Panorama Zondag
Babs Gons: Ik heb weinig begrip voor getouwtrek kranslegging Keti Koti
Panorama Zondag
Dit is het culturele landschap van Alma Mathijsen
Panorama Zondag