Het culturele landschap van Izaline Calister
- Klassiek
- Het culturele landschap van Izaline Calister
Izaline Calister is een zangeres, liedschrijver en bandleider met een indrukwekkende staat van dienst. Met haar composities en zelfgeschreven teksten in het Papiamentu bereikt ze een publiek over de hele wereld. Ook staat ze in Nederland regelmatig in het theater met muziekvoorstellingen voor volwassenen en kinderen. Haar culturele landschap toont ons onder andere het boek 'Dubbelspel' van de Curaçaose schrijver Frank Martinus Arion en 'Lacrimosa' van Mozart.
Panorama Zondag: het culturele landschap van Izaline Calister
Kunstwerk 1: Lacrimosa uit het Requiem van Wolfgang Amadeus Mozart
Het is een van de meest overweldigende muziekstukken ooit gecomponeerd: het Lacrimosa uit het Requiem van Wolfgang Amadeus Mozart. Izaline was bekender met het lied Lacrimosa van Juan Luis Guerra. Dat vond ze heel mooi, omdat hij het ritme bachata gebruikt, een muziekgenre uit de Dominicaanse Republiek dat te herkennen is door de relatief hoge gitaarmuziek en de nadruk op de vierde tel. Toen Izaline in Nederland begon te werken met Thijs Borsten, leerde ze de Lacrimosa van Mozart kennen.
Om deze inhoud te tonen moet je toestemming geven voor social media cookies.
Kunstwerk 2: Dubbelspel – Frank Martinus Arion
Frank Martinus Arion was een van de belangrijkste zwarte Nederlandstalige auteurs van de Nederlandse Antillen. Zijn boek 'Dubbelspel' moest Izaline verplicht lezen voor haar lijst in de zesde klas op school. Ze zag er vreselijk tegenop, want het is een heel dik boek. Maar uiteindelijk las ze het in één ruk uit. Het was het eerste boek dat ze las dat over háár ging, over Curaçao, het eiland en de mensen. En het heeft eraan bijgedragen dat ze nu doet wat ze doet.
Kunstwerk 3: De stem van Mercedes Sosa
De stem van de Argentijnse zangeres Mercedes Sosa (1935-2009) is als een bad warme chocolade voor Izaline. Sosa deed in haar leven niets anders dan zingen en werd daar wereldberoemd mee. Het mooiste nummer vindt Izaline Sosa's ‘Gracias a la vida’. Het lied is oorspronkelijk niet van Mercedes Sosa, maar is een paar jaar eerder – in 1966 – geschreven door de Chileense componist en zangeres Violeta Parra, een jaar voordat deze grote kunstenaar op 49-jarige leeftijd in februari 1967 in haar woonplaats San Carlos haar leven beëindigde. De betekenis van dit lied is door het tragische overlijden van Violeta Parra voor meerdere uitleg vatbaar. Op het eerste gezicht lijkt nog steeds een blij en dankbaar lied, waar al het mooie van het leven wordt bezongen, maar dat is het niet.
Om deze inhoud te tonen moet je toestemming geven voor social media cookies.
Kunstwerk 4: Joni Mitchell, toen en nu
De Canadese zangeres Joni Mitchell is een terugkerend figuur in Izaline’s leven. Daarnaast is Mitchell een groot voorbeeld voor Izaline van hoe je niet alleen muzikaal kunt inspireren, maar ook als voorbeeld voor anderen kunt dienen. Toen Astrid Roemer de P.C. Hooftprijs (2016) won, vroeg ze Izaline om ‘Both Sides Now’ van Joni Mitchell te zingen. Toen Izaline het ging instuderen, ontdekte ze hoe mooi de tekst van het nummer ook is. En hoe verbijsterend het eigenlijk is, dat Mitchell dat schreef toen ze nog maar 18 was. Terwijl er zoveel wijsheid in zit. En op het New Port Folk Festival keerde Mitchell terug op het podium, 78 jaar oud.
foto: ANP
Om deze inhoud te tonen moet je toestemming geven voor social media cookies.
Gerelateerde podcast
Panorama Zondag
Gerelateerd
Panorama Zondag
Meer subsidie, orkesten en een Bildungsideaal: zo gaat Duitsland om met klassieke muziek
Panorama Zondag
Dit is het culturele landschap van Marjolijn van Heemstra
Panorama Zondag
Bastiaan Everink: 'Wereld van opera was veel harder dan wereld van mariniers'
Panorama Zondag