Andrea Marcon: “Merope zal winnen”
- Klassiek
- Andrea Marcon: “Merope zal winnen”
Na Vivaldi en Monteverdi is Andrea Marcon zowat het meest succesvolle muzikale exportproduct van de Veneto. Hij is al ruim tien jaar lang kind aan huis bij ZaterdagMatinee. Voor oude muziek moest je in Nederland zijn, wist hij: “Ik kwam hier voor het eerst als twintiger. Ook in Italië waren we toen wild van Leonhardt, Brüggen en Bylsma. Mijn eerste concert was in Alkmaar. Ik weet nog dat ik dacht: allemachtig, ik treed op in het land van mijn goden!” Dit seizoen keert Marcon terug met Merope, de opera waarmee Geminiano Giacomelli in 1734 Venetië veroverde.
Topcast
Marcon dirigeerde menige Vivaldi-opera in de Matinee. Hij toonde aan, hoe levendig barokopera kon zijn. Maar... Merope? Marcon: “Dit is geen traditionele Vivaldi-opera maar een intens muziekdrama naar Napolitaanse ‘gusto’: het nieuwste van het nieuwste en dus spek naar de bek van de trendy Venetianen. Bovendien had Giacomelli een topcast bij elkaar weten te krijgen, met de castraten Farinelli en Cafarelli: twee supersterren in de ultieme vocale battle! Een van de evergreens is ‘Quell'usignolo’: een lied dat zich via Farinelli een weg baande tot in de slaapkamer van de Spaanse koning, die het elke avond opnieuw wilde horen. Het blijft onbegrijpelijk dat de opera nooit werd hernomen. Er bestaat zelfs geen moderne editie! We hebben zelf een transcriptie moeten maken: een titanenwerk. Maar: dit wordt een succes, zeker weten. Bach triomfeert zelfs in slechte uitvoeringen. Hier moet de combinatie van partituur en vertolkers precies goed zitten. En daarin zijn we geslaagd: het team dat in Amsterdam optreedt, zal Merope opnieuw doen winnen…”
Het verhaal
De opera kon vorig seizoen wegens coronabeperkingen niet worden uitgevoerd, maar wordt nu alsnog gespeeld. Het is een klassiek opera-seriaverhaal: machtswellusteling Polifonte vermoordt de echtgenoot en de kinderen van koningin Merope van Messinië in het oude Griekenland. Eén zoon kan echter ontvluchten. Als deze later als rechtmatige troonopvolger Epitide – een rol die Farinelli zong – naar huis terugkeert, erkent de moeder hem niet en wil zij hem laten doden. Uiteindelijk raakt ze overtuigd van zijn ware identiteit. Het langzame en melancholische ‘Sposa, non mi conosci’ (Je herkent me niet, mijn echtgenoot) was de smashing hit van Farinelli.
De bijzondere samenwerking met de Matinee
Nederland was dus ooit Marcons voorbeeldland. Zeker de ZaterdagMatinee ligt hem na aan het hart. Marcon: “Onze samenwerking is echt uniek. Normaliter maak ik een programma en beslist een huis of het al dan niet op de affiche komt. Hier gaat het andersom: als artistiek leider Kees Vlaardingerbroek een idee krijgt dat met Italiaanse barok te maken heeft, is de kans groot dat hij bij mij aanklopt. De hele productie groeit dan vanuit dat pingpongspel. Het is een manier van werken die veel tijd en discussie vergt, maar (lachend) dat is voor ons eigenlijk al de helft van het plezier.”
met dank aan Sofie Taes en Willem Bruls
NTR ZaterdagMatinee, 5 februari 2022, 13.00 uur
La Cetra Barockorchester Basel
Andrea Marcon dirigent
Magdalena Kožená mezzosopraan (Merope)
Kangmin Justin Kim countertenor (Epitide)
Carlo Vistoli countertenor (Licisco)
Beth Taylor mezzosopraan (Argia)
Vasilisa Berzhanskaya mezzosopraan (Trasimede)
Juan Sancho tenor (Polifonte)
Rachele Raggiotti mezzosopraan (Anassandro)
Giacomelli Merope (Nederlandse première)
In 2008 dirigeerde Andrea Marcon Vivaldi’s opera Orlando.
Gerelateerd
NTR ZaterdagMatinee
Kijk live naar de complete Peer Gynt van Grieg
NTR ZaterdagMatinee
Bruckner 200 jaar: kijk zijn Symfonie nr.7 door dirigent Bernard Haitink
NTR ZaterdagMatinee
Luister Wagners opera Siegfried terug in de NTR ZaterdagMatinee
NTR ZaterdagMatinee