Déze klassieke muziek hoor je tijdens het Eurovisie Songfestival!
- Klassiek
- Déze klassieke muziek hoor je tijdens het Eurovisie Songfestival!
Wist je dat er al meer dan zestig jaar klassieke muziek te horen is tijdens het Eurovisie Songfestival? Om precies te zijn: bij de opening van het liedjesfestijn. Dan klinkt de statige trompetmelodie die ook wel bekend staat als de Eurovisie-tune. Muziek die eigenlijk afkomstig is van de zeventiende-eeuwse componist Marc-Antoine Charpentier!
Om deze inhoud te tonen moet je toestemming geven voor social media cookies.
Oorsprong
Al sinds de eerste editie van het Eurovisie Songfestival in 1956 kun je deze melodie horen bij aanvang van de show. Oorspronkelijk is de muziek afkomstig van de Franse componist Marc-Antoine Charpentier. Die schreef rond 1690 - zo'n 260 jaar eerder dus - een groots muziekstuk voor koor, solisten en orkest, het motet Te Deum. Het muziekstuk opent met een instrumentale mars, de Prelude tot Te Deum. Het is een imposant stuk voor orkest en koperblazers, dat in 1692 ook gebruikt werd bij de viering van de Franse overwinning in de slag bij Steenkerke. Charpentier schreef het stuk in de toonsoort D-groot, wat in die tijd werd gezien als een symbool van kracht en overwinning.
Om deze inhoud te tonen moet je toestemming geven voor social media cookies.
Introtune
Op 24 mei 1956 vond het eerste Eurovisie Songfestival plaats in het Zwitserse Lugano. Voor die gelegenheid maakte de Franse organist en componist Guy Lambert een arrangement van Charpentiers Prelude tot Te Deum. Het bleek een perfecte en aanstekelijke introtune te zijn. Te Deum werd niet alleen de herkenningsmuziek voor het Eurovisie Songfestival, maar ook voor andere internationale televisie-evenementen, zoals het Nieuwjaarsconcert vanuit Wenen.
Huppelen
De Eurovisie-tune mag dan al 60 jaar in gebruik zijn, er is in de loop der jaren wel wat veranderd aan het arrangement. Tot 2009 bleef de muziek met z'n statige ritme trouw aan de noten van Charpentier, met kwartnoten in marstempo. Vanaf 2009 is te horen dat het ritme meer lijkt te huppelen, wat komt doordat de noten gepuncteerd zijn. Dit geeft de muziek een vrolijker en speelser karakter.
Midden-Oosterse twist
In 2019 kreeg de Eurovisie-tune tijdelijk een Midden-Oosterse twist. Gastland Israël verzorgde een nieuwe versie van het Te Deum met onverwachte instrumenten als de oed en de darboeka. Ook de noten kregen een make-over. Herken jij deze versie nog? Luister tot het eind!
Om deze inhoud te tonen moet je toestemming geven voor social media cookies.