Filmmuziek

Deze 5 klassieke muziekstukken hoor je in Bridgerton

foto: Liam Daniel / Netflixfoto: Liam Daniel / Netflix
  1. Klassiekchevron right
  2. Deze 5 klassieke muziekstukken hoor je in Bridgerton

Het is een grote hit op Netflix: de serie Bridgerton, een kostuumdrama met een moderne knipoog. Met gave klassieke covers van popliedjes is het negentiende-eeuwse verhaal helemaal van nu. Maar er zijn ook originele klassieke muziekstukken in de serie te horen. Welke tracks zijn echt 'the diamond of the season'? Wij zetten er 5 voor je op een rij!

Snelle weetjes over Bridgerton

  • Oorspronkelijk is Bridgerton een boekenserie van acht romans, één over elk kind van de familie Bridgerton.
  • De boeken zijn geschreven door de Amerikaanse schrijfster Julia Quinn (*1970).
  • Het verhaal speelt zich af tussen 1813 en 1827 tijdens het Londense societyseizoen. De rode draad is het roddelblad van Lady Whistledown over de high society.
  • De Neftlix-serie heeft inmiddels drie seizoenen, die uitkwamen in 2020, 2022 en 2024.
  • De soundtrack wordt gekenmerkt door upbeat klassieke covers van popliedjes, gespeeld door het Vitamin String Quartet, Duomo en Kris Bowers.

1. De gecomponeerde soundtrack van Kris Bowers

Natuurlijk mag de soundtrack die Kris Bowers (*1989) speciaal voor Bridgerton schreef niet ontbreken. De Amerikaanse componist wist daarmee namelijk hét geluid van de serie te creëren. Het doel was om de negentiende-eeuwse setting toegankelijk te maken voor kijkers van nu. Eerst dacht hij aan een klassieke soundtrack met hiphop-beats of hypermoderne opnametechnieken - totdat producer Chris van Dusen zijn favoriete pianostukken van Ravel aan de componist liet horen. Daardoor besefte Bowers dat hij nog veel meer stijlen met elkaar kon mengen dan alleen muziek uit de negentiende eeuw of het heden.

Quote

Het is geweldig om onderdeel van een serie te zijn die mensen inspireert om een instrument op te pakken en zich met klassieke muziek bezig te gaan houden.

Kris Bowers

Toen hoorde Bowers een klassieke versie van een popliedje dat in de serie gebruikt zou worden, namelijk thank u, next van Ariane Grande gespeeld door een strijkkwartet. Meteen merkte hij het sterke effect: een bekend popliedje roept allerlei persoonlijke associaties op bij de kijker, waardoor die zich veel beter kan identificeren met de emoties van de personages.

Zo ontstond het geluid van Bridgerton: klassieke muziek, maar met de melodieën, akkoorden en ritmes van popmuziek. Luister maar eens naar de intro van seizoen 1. De basis en de instrumenten zijn duidelijk klassiek, maar de muziek heeft een lekkere beat en een melodie die je makkelijk kunt meeneuriën.

Bekijk de intro van seizoen 1 van Bridgerton

Om deze inhoud te tonen moet je toestemming geven voor social media cookies.

2. Material Girl van Madonna

Maar Kris Bowers is ook andersom te werk gegaan: veel popliedjes stak hij in een klassiek jasje. Zo maakte hij een versie van Material Girl van Madonna. Ook hier zijn de instrumenten klassiek: je hoort een strijkorkest en zelfs een klavecimbel als knipoog naar de historische setting. Maar: van begin tot eind hebben de melodie en begeleiding een lekker ritme waar je als vanzelf op gaat dansen.

En dat komt goed uit, want je hoort Material Girl op een bal. Terwijl in seizoen 2 de swingende muziek op de achtergrond klinkt, maken Edwina en Kate Sharma hun entrée bij the ton. Aan de rand van de dansvloer bespreken ze welke van de aanwezige mannen de beste match zou zijn voor Edwina: hoeveel verdient hij, hoe betrouwbaar is hij? Ondertussen moet je denken aan de tekst van Madonna's liedje: "Some boys try, and some boys lie. But I don't let them play. Only boys that save their pennies, make my rainy day. 'Cause we are living in a material world, and I am a material girl".

Om deze inhoud te tonen moet je toestemming geven voor social media cookies.

3. De vier jaargetijden van Vivaldi en Richter

Ook een van de allerbekendste klassieke muziekstukken ooit geschreven is te horen in het kostuumdrama: De vier jaargetijden van Antonio Vivaldi. Maar ook hier is er een leuke twist. Het is namelijk de versie die Max Richter er in 2012 van maakte: Recomposed by Max Richter - Vivaldi: The Four Seasons. Je hoort een bekende melodie van Vivaldi, maar Richter blijft die herhalen. Zo ontstaat er een vrolijk ritme - en dat sluit natuurlijk perfect aan bij de muziekstijl van Bridgerton.

Deze energieke en hoopvolle muziek klinkt in seizoen 1: de Duke en Daphne dansen op hun bal in de buitenlucht, hun hoopvolle toekomst tegemoet. Plotseling begint het te regenen, maar terwijl je overal de druppels ziet vallen, laten ze die in een gelukzalig moment over zich heen komen. Zo past dit klassieke stuk over de natuur helemaal bij dit moment.

Om deze inhoud te tonen moet je toestemming geven voor social media cookies.

Bekijk de scène met De vier jaargetijden

Om deze inhoud te tonen moet je toestemming geven voor social media cookies.

4. Sign of the Times van Harry Styles

Een ander liedje dat een diepere betekenis aan een scène in Bridgerton geeft, is een bewerking van Sign of the Times van Harry Styles. Het klinkt tijdens de bruiloft van Edwina en Anthony. Er wordt tijdens het lied niets gezegd - maar het lied zegt alles. Het gaat namelijk over een pijnlijk afscheid, en daarna weer verder moeten. Terwijl Antony, Edwina en Kate afzonderlijk van elkaar naar het altaar lopen, weet je daardoor precies wat er in hun hoofd omgaat: Anthony en Kate zijn eigenlijk verliefd, maar het huwelijk met Edwina is nu eenmaal afgesproken.

Om deze inhoud te tonen moet je toestemming geven voor social media cookies.

Bekijk de scène met Sign of the Times van Harry Styles

Om deze inhoud te tonen moet je toestemming geven voor social media cookies.

5. De Appassionata-sonate van Beethoven

Ook in seizoen 3 speelt klassieke muziek een grote rol. Eén van de Bridgerton-kinderen, Francesca, heeft namelijk een grote passie voor pianospelen - meer dan voor het vinden van een geliefde. Dit levert haar moeder een hoop zorgen op, maar de muziek zal Fancesca uiteindelijk toch iets brengen. Als ze namelijk tegen Lady Danbury zegt dat ze wel eeuwig naar de Appassionata-sonate van Beethoven zou kunnen luisteren, moedigt Lady Danbury haar aan om het te spelen op een grote vleugel in een andere kamer. Dan neemt Lady Danbury koningin Charlotte mee die kamer in, onder het voorwendsel dat ze een schilderij met haar wil bekijken. Daar ziet de koningin Francesca spelen. En natuurlijk levert haar dat de gunst van de koningin op!

Anna Fedorova speelt Beethovens Appassionata-sonate

Om deze inhoud te tonen moet je toestemming geven voor social media cookies.

Ster advertentie
Ster advertentie