Lili Boulanger − volleerd componist op haar vierentwintigste
- Klassiek
- Lili Boulanger − volleerd componist op haar vierentwintigste
Deze week is het voor de veertiende keer Female Friday. Elke vrijdag staat er in Podium een andere vrouwelijke componist centraal. Deze keer houdt redacteur Rachel Pouwer een gloedvol betoog over een vrouwelijke componist bij Dieuwertje Blok. Tot de Klassieke Top 400 begint in september lichten we er wekelijks één uit. Op vrijdag 25 augustus is dat Lili Boulanger.
Lees ook
Componist - Lili Boulanger
Lili Boulanger werd geboren in 1893 in Parijs, maar overleed al op haar 24ste aan de gevolgen van een chronische ziekte. Ze werd vooral bekend om haar koorwerk, waarvan haar meest bekende Psalm 130, 'Du fond de l'abime' is, een werk voor orkest, koor alt en tenor. Ze schreef het in 1917, een jaar voor haar dood, ten tijde van de Eerste Wereldoorlog.
Om deze inhoud te tonen moet je toestemming geven voor social media cookies.
Boulanger groeit op in een muzikaal gezin; haar ouders en haar zus, Nadia, zijn eveneens musici en componist. Lili speelt viool, cello, harp, piano en orgel. Ze behoort tot de eerste generatie die wordt toegelaten op het conservatorium. Op haar 16de besluit ze te gaan componeren en vier jaar later wint de jonge componist als eerste vrouw de prestigieuze Prix de Rome.
Haar laatste werk, het Pie Jesu, dicteert ze aan Nadia; ze is inmiddels te ziek om het zelf te noteren. Het stuk valt op door de ongebruikelijke bezetting van sopraan, strijkkwartet, harp en orgel.
Om deze inhoud te tonen moet je toestemming geven voor social media cookies.
Na de dood van Lili Boulanger in 1918 doet Nadia Boulanger er alles aan om het werk van haar zus bekendheid te geven.
Gerelateerde podcast
Muziek is een vrouwelijk woord