Noodlot en zwanenzang
- Concerten
- Noodlot en zwanenzang
Tsjaikovski’s laatste symfonie is een testament en afscheidsbrief ineen, waarin de componist nog één keer zijn hele ziel en zaligheid blootgaf. In Verdi's Ouverture uit 'La forza del destino' staan liefde en noodlot heel dicht naast elkaar.
Noodlot en zwanenzang
La forza del destino - Ouverture
Giuseppe Verdi
Uitvoerenden: Nicholas Milton (Dirigent), Göttinger Symphonieorchester
Symfonie nr.6, op.74 in b kl.t., "Pathétique" - compleet
Pjotr Iljitsj Tsjaikovski
Uitvoerenden: Nicholas Milton (Dirigent), Göttinger Symphonieorchester
zondag 16 maart 2025
OmroepAVROTROS
ComponistenGiuseppe Verdi, Pjotr Iljitsj Tsjaikovski
UitvoerendenNicholas Milton (Dirigent)
EnsemblesGöttinger Symphonieorchester
TijdperkenRomantisch
Locatiehet Concertgebouw, Amsterdam
Tsjaikovski’s Symfonie nr. 6
In zijn Zesde symfonie, met als bijnaam ‘Pathétique’, verwerkte Tsjaikovski alle leed en liefde, geluk en kwellingen van zijn roerige leven. Die bijnaam koos hij vanwege de band met de pianosonate 'Pathétique' van Beethoven, ook zo’n intens emotioneel werk. Nog één keer gaf Tsjaikovski zijn ziel en zaligheid bloot. Wie goed luistert, hoort in de tragische finale van de symfonie de hartslag van de componist, en – met een daverende klap op de tamtam – de aankondiging van het tragische noodlot. Want hoe dicht de symfonie op Tsjaikovski’s leven aansloot, bleek negen dagen na de première, toen de componist op 53-jarige leeftijd in Sint-Petersburg overleed. Zo is Tsjaikovski’s laatste symfonie een testament en afscheidsbrief ineen.
Verdi’s Ouverture uit 'La forza del destino'
Ook in de Ouverture uit 'La forza del destino' (De macht van het noodlot) van Verdi speelt het noodlot een grote rol. De eerste drie unisono noten in de koperblazers, het noodlot-motief, maken meteen duidelijk dat het niet goed zal aflopen in deze opera over de kracht van familie, liefde en de dood. In de ouverture is te horen hoe dicht die elementen bij elkaar liggen. Met een flinke dosis dramatiek en passie is het Verdi ten top.
Bron: concertgebouw.nl