Arsilda, regina di Ponto: bruisende Vivaldi-opera
- Concerten
- Arsilda, regina di Ponto: bruisende Vivaldi-opera
Met Arsilda, regina di Ponto, dat voor het eerst in Nederland wordt uitgevoerd, voegt de NTR ZaterdagMatinee een schitterend nieuw hoofdstuk toe aan de rijke Amsterdamse Vivaldi-traditie.
Arsilda, regina di Ponto
Arsilda, regina di Ponto RV.700 - t/m Akte II, scène 6, aria, "Su alla caccia si gridi"
Antonio Vivaldi
Uitvoerenden: Domenico Lalli (Tekstschrijver), Benedetta Mazzucato (Arsilda - alt), Leonardo Cortellazzi (Tamese - tenor), Beth Taylor (Lisea - mezzosopraan), Nicolò Balducci (Barzane - countertenor), José Coca Loza (Cisardo - bas), Shira Patchornik (Miranda - sopraan), Jone Martínez (Nicandro - sopraan), Andrea Marcon (Dirigent), La Cetra Barockorchester Basel
Arsilda, regina di Ponto RV.700 - vanaf Akte II, scène 7
Antonio Vivaldi
Uitvoerenden: Domenico Lalli (Tekstschrijver), Benedetta Mazzucato (Arsilda - alt), Leonardo Cortellazzi (Tamese - tenor), Beth Taylor (Lisea - mezzosopraan), Nicolò Balducci (Barzane - countertenor), José Coca Loza (Cisardo - bas), Shira Patchornik (Miranda - sopraan), Jone Martínez (Nicandro - sopraan), Andrea Marcon (Dirigent), La Cetra Barockorchester Basel
zaterdag 01 februari 2025
OmroepNTR
ComponistenAntonio Vivaldi
UitvoerendenDomenico Lalli (Tekstschrijver), Benedetta Mazzucato (Arsilda - alt), Leonardo Cortellazzi (Tamese - tenor), Beth Taylor (Lisea - mezzosopraan), Nicolò Balducci (Barzane - countertenor), José Coca Loza (Cisardo - bas), Shira Patchornik (Miranda - sopraan), Jone Martínez (Nicandro - sopraan), Andrea Marcon (Dirigent)
EnsemblesLa Cetra Barockorchester Basel
TijdperkenHoog barok
LocatieConcertgebouw, Amsterdam
Vroege Vivaldi vol verwikkelingen
Het libretto is een toonbeeld van vroeg achttiende-eeuwse intriges, liefdesverwikkelingen en gedaanteverwisselingen, waarbij dankbaar gebruik wordt gemaakt van een tweeling. Op papier is de plot niet te volgen, maar bij een live uitvoering spreekt alles voor zich.
Arsilda is een van de vroege opera’s van Antonio Vivaldi, maar hij was al bijna veertig toen hij het stuk schreef en allesbehalve een beginner. Zijn idioom staat als een huis.
Fluitende vogels en grandioze aria’s
Dat
begint bij een bruisend orkest dat meer registers lijkt te hebben dan
het grootste barokorgel. Van het hoorngeschal bij de jacht tot aan
fluitende vogels en fladderende vlinders: Vivaldi heeft het allemaal
in huis. En met zijn ongeëvenaarde talent voor melodie schrijft hij
de ene na de andere grandioze aria. Een Venetiaanse krant meldt dat
de première van Arsilda
een groot succes was.
Zoals
steeds bij Vivaldi: never
a dull moment.