Evenement

Denève brengt Gounods originele Faust

foto: Pene Pati (c) Simon Fowler
  1. Evenementenchevron right
  2. Denève brengt Gounods originele Faust

Het duurde jaren, eer Charles Gounod zijn opera Faust ‘klaar’ vond. Stéphane Denève laat horen hoe sprankelend Gounods oorspronkelijke ideeën waren.

Radio Filharmonisch Orkest
Groot Omroepkoor

Stéphane Denève dirigent
Martin Wright koordirigent

Pene Pati tenor (Faust)
Vannina Santoni sopraan (Marguérite)
Anthony Robin Schneider tenor (Méphistophélès)
Florian Sempey bariton (Valentin)
Nina van Essen mezzosopraan (Siebel)
Sylvie Brunet-Grupposo mezzosopraan (Marthe)
Michael Wilmering bariton (Wagner)

Gounod Faust

Menselijke opera, mét duivels en engelen

‘Uitgaande van de werken die ik vóór Faust schreef zou niemand een partituur als deze ook maar enigszins hebben kunnen vermoeden; niemand had het publiek erop voorbereid’, aldus componist Charles Gounod in zijn latere memoi­res. Ondanks alle duivels en engelen schiep hij een nieuwe, bijna realistische opera, waarin de Fransen – én al snel de Europeanen – zich konden herkennen. Het succes lag deels bij de bijzondere solisten. De titelrol Faust, een lyri­sche tenor, is een psychologisch-vocale karak­tertekening van een gespleten persoonlijkheid. De beroemde juwelenaria van Marguérite, ‘Ah! je ris de me voir…’, is van een lyrisch-virtuoze schoonheid, maar Gounod wilde hier een grote, sterke stem zoals in een grand-opéra, dus vol karakter.

Faust bij de wereldpremière

Triomfen vierde de opera in een latere versie uit 1869, maar bij de wereldpremière in 1859 in Parijs klonk het werk heel anders. Dialogen in plaats van recitatieven bijvoorbeeld, en andere accenten bij de personages. De componist sleu­telde lang en veel aan zijn opera zodat er geen echte oerversie bestaat, maar het is bijzon­der om Faust in alle oorspronkelijke frisheid te horen.

Datum:

zaterdag 13 december 2025 12:30 - zaterdag 13 december 2025 16:30

Locatie:

Concertgebouw, Amsterdam

Ster advertentie
Ster advertentie