Karol Szymanowski
- Componisten
- Karol Szymanowski
Wie was Karol Szymanowski?
Hij geldt als één van de belangrijkste Poolse componisten van de twintigste eeuw. Szymanowski was een groot bewonderaar van de muziek van zijn landgenoot Chopin en liet zich beïnvloeden door de Russische klanken van Scriabin en het Franse impressionisme van Debussy.
Snelle weetjes
Geboren: 6 oktober 1882 in Tymoszówka (vlakbij Kiev)
Overleden: 29 maart 1937 in Lausanne
Studeerde compositie en contrapunt in Warschau
Interessant: Hij schreef een omvangrijk oeuvre, waaronder 4 symfonieën, twee opera’s en veel pianowerken en liederen
Wat is de muziekstijl van Szymanowski?
Wat de stijl van de componist typeert is de bijzondere klank die hij binnen een compositie laat horen. Het is alsof hij de luisteraar bij de hand neemt in een volkomen mystieke omgeving. Je kunt je er alleen maar aan overgeven. In die zin gaat er iets geruststellends van de muziek uit.
Dit behoort tot de mooiste muziek die ooit werd geschreven.
"Ik geloof dat de wereld toe is aan Szymanowski's muziek. Dit behoort tot de mooiste muziek die ooit werd geschreven. Zij bezit zo'n grote spiritualiteit en treffende sereniteit, kwaliteiten die de mensheid nu meer dan ooit nodig heeft," aldus de Britse dirigent Simon Rattle. Hij nam voor het toenmalige label EMI (nu Warner) een groot aantal orkestwerken op in Birmingham.
Het meest populaire stuk van Szymanowski is zijn eerste vioolconcert uit 1916. De componist laat gelijk horen wat hij in huis heeft. Raadselachtige klanken van het orkest en dan een plotselinge poëtische hoofdrol van de viool. Hij schreef het stuk in een landhuis van zijn familie in Kiev. Het stuk is geïnspireerd op het gedicht Meinacht van Tadeusz Micinski. Het is deze beschrijving van een landschap die hem de inspiratie gaf voor het stuk.
Om deze inhoud te tonen moet je toestemming geven voor social media cookies.
De symfonie concertante of ook wel vierde symfonie genoemd, droeg Szymanowski op aan pianist Arthur Rubinstein. Het is een combinatie van een pianoconcert en symfonie. De componist was een erg goede pianist en speelde zelf de première van het stuk. De dans in het derde deel is hoorbaar geïnspireerd op de mazurka.
Om deze inhoud te tonen moet je toestemming geven voor social media cookies.
Zijn Derde symfonie gaf Szymanowski de titel Lied der Nacht mee. Precies zoals Gustav Mahler dat een paar jaar eerder bij zijn zevende symfonie had gedaan. Toch is het een heel ander stuk. De bijzondere harmonieën in Szymanowski’s compositie zijn haast exotisch te noemen. Dat is niet zo vreemd, want de componist liet zich bij het schrijven inspireren door zijn reizen in Noord-Afrika en Egypte. De tenorsolist zingt een tekst van de 13e-eeuwse Perzische dichter en soefi-mysticus Jalal ad-Din Rumi met het pakkende refrein Slaap niet in, vriend.
Om deze inhoud te tonen moet je toestemming geven voor social media cookies.
Het eerste strijkkwartet schreef de componist in 1917, op het moment dat in Rusland de Oktoberrevolutie was uitgebroken. Door de chaotische omstandigheden duurde het tot 10 maart 1924 voordat het stuk zijn première beleefde door het Warschau Philharmonisch Kwartet. Hoewel het best ingewikkelde muziek is, valt op hoe de componist opnieuw met bijzondere klankeffecten de luisteraar weet te raken.
Om deze inhoud te tonen moet je toestemming geven voor social media cookies.
De pianowerken van de componist zijn heel anders dan die van landgenoot Chopin. Het was Szymanowski in de stukken te doen om een combinatie van ritme en andere Slavische invloeden. Het is muziek waarin veel humor verborgen zit. In de mazurka's worden lyrische passages afgewisseld door robuuste klanken. Passages die voortkwamen uit het onderzoek dat hij deed naar de volksmuziek van het Tatragebergte in Polen en Slowakije.
Om deze inhoud te tonen moet je toestemming geven voor social media cookies.
Zijn Stabat Mater schreef de componist in 1926. Ook hier valt de bron van volksmuziek op. Je hoort Poolse ritmes en melodieën die terug te voeren zijn op traditionele religieuze liederen. Het werk wordt in het Pools gezongen. De componist zag het werk dan ook als een als een Requiem voor de kleine man (de Poolse boer).
Om deze inhoud te tonen moet je toestemming geven voor social media cookies.
Wist je dat...
Szymanowski niets gaf om populariteit?
Hij het daarom helemaal niet erg vond dat zijn werken kritiek kregen vanuit conservatieve hoek?
Hij een nieuwe generatie Poolse componisten zoals Lutoslawski en Penderecki wist te inspireren?
Hij directeur werd van het conservatorium in Warschau waaraan hij ooit zelf studeerde?
Hij een roman schreef die helaas verloren is gegaan?