Merlijn Snitker
- Componisten
- Merlijn Snitker
Wie is Merlijn Snitker?
Merlijn Snitker is een Nederlands filmcomponist. Samen met Melcher Meirmans en Chrisnanne Wiegel componeerde hij voor succesvolle Nederlandse en Vlaamse films, waaronder Alles is liefde en Er komt een vrouw bij de dokter. Vanaf 2014 ging Snitker solo verder en componeerde voor onder andere The Prime Minister, Mijn beste vriendin Anne Frank en Publieke werken.
Snelle weetjes
- Volledige naam: Merlijn Snitker
- Geboren: 1970, Heemstede (Nederland)
- Bekendste soundtracks: Alles is liefde, Bankier van het Verzet, Publieke werken
- Interessant: componeerde voor de twee recentelijk uitgekomen series De toeslagenaffaire en De F*ckulteit
Luister hier naar de soundtrack van De Premier!
Om deze inhoud te tonen moet je toestemming geven voor social media cookies.
Waarom Monty Python and the Holy Grail Merlijn Snitker inspireerde
Als zoon van een beeldend kunstenaar en een celliste werd Merlijn Snitker groeide hij op in een kunstenaarsnest. Hij studeerde saxofoon op het conservatorium en in de tweede helft van de jaren negentig bestond zijn muzikale leven vooral uit optreden met zijn band Horn of Plenty. Aanvankelijk was hij gefascineerd door de energie van het live optreden. De spanning van het performen, het publiek en het feit dat het op dat moment en op die plek moest gebeuren.
Rond de millenniumwisseling nam zijn muziekcarrière een andere wending en begon Snitker met het componeren voor het witte doek. Hij rolde eigenlijk per toeval in de filmmuziek toen zijn broer muziek nodig had bij een voorlichtingsfilmpje voor het ministerie van Verkeer en Waterstaat. In dat veld ontdekte hij, ten opzichte van het live optreden, een andere manier van werken waarbij meer ruimte was voor afstand nemen en reflectie. Inmiddels ruim twintig jaar verder is Snitker een veelgevraagd filmcomponist voor zowel binnenlandse als buitenlandse speelfilms en tv-series.
De fascinatie voor geluid ontstond voor Snitker toen hij vijftien jaar oud was en, ongepland, de film Monty Python and the Holy Grail bezocht. Een specifieke scène staat Snitker nog goed bij: hij hoorde het geluid van paarden die aan kwamen galopperen. Daarentegen kwamen er mensen aanrennen met kokosnoten, waarmee ze het geluid van galopperende paarden imiteerden. Snitker vond deze scène zo absurd en grappig dat het hem veel inspiratie heeft gegeven. Hij realiseerde zich hierdoor pas echt hoeveel potentie geluid kan hebben in film en hoeveel er mogelijk is.
Luister hier naar de soundtrack van de Buma Award-winnende leader van Dag en Nacht!
Om deze inhoud te tonen moet je toestemming geven voor social media cookies.
Hoe vindt Merlijn Snitker zijn weg binnen een grote productie als Dag en Nacht?
Wanneer componist Merlijn Snitker bij een filmproject betrokken wordt, is het proces vaak hetzelfde. Vaak wordt hij benaderd wanneer het scenario klaar is maar voor het draaien. Dan volgt een eerste ontmoeting in een café met de regisseur en editor. Snitker neemt zijn koptelefoon en een muzikaal moodboard mee—een verzameling van mogelijke richtingen. Samen bespreken ze niet alleen de muziek, maar vooral de emoties die de film oproept.
Hoewel hij een filmcomponist is, werkt Snitker niet direct op de beelden. Hij zet eerst de grote lijnen uit en ontwikkelt thema’s die een specifiek gevoel oproepen. Hij stuurt deze eerste thema’s op naar de regisseur en editor, die ze testen op scènes. Pas daarna begint het proces van fine-tuning op beeld.
Voor de leader van de Nederlandse ziekenhuisserie Dag & Nacht was het extra uitdagend: er was nog geen beeld om op te componeren toen er wel al een begin voor een leader nodig was. Snitker bedacht een herhalende toon, een soort klokgeluid, dat de constante hoge druk in de zorg symboliseerde. Daarbovenop kwam een tweede laag, die de emotie van pieken en dalen weergeeft in een ziekenhuis. Het resultaat was een pianomelodie die zowel urgentie als gevoeligheid uitstraalde.
Muziek is een belangrijke schakel binnen een film, maar staat nooit op zichzelf. Het blijft onderdeel van een groter geheel. Snitker ziet zijn werk als een creatief en soms kwetsbaar proces, waarin samenwerking en vertrouwen essentieel zijn. Dat heeft hij met regisseur Joram Lürsen, en dat zorgt ervoor dat ideeën in een vroeg stadium gedeeld kunnen worden.
Wanneer je muziek het verhaal ondersteunt en communiceert met het publiek, is dat het beste wat je als componist kan overkomen, omdat je de films voor hen maakt.
Wist je dat...
- zijn favoriete genre om te componeren drama is?
- Bankier van het Verzet het meest uitdagende project was voor Snitker tot nu toe?
- Snitker al twee Buma Awards heeft gewonnen voor beste soundtrack van een televisieserie?
NPO Klassiek Filmmuziek Top 200 Spotlight
In aanloop naar de Filmmuziek Top 200 zetten we de mensen achter de schermen in de schijnwerpers die je het minst ziet, maar het meest hoort in de film: de componisten. Van gevestigde tot opkomende namen, elke dag richten we de spotlight op een andere filmcomponist.
Luister van zaterdag 22 februari tot en met woensdag 5 maart naar NPO Klassiek en lees hier meer over deze filmcomponisten 👇
Om deze inhoud te tonen moet je toestemming geven voor social media cookies.