Vrije Geluiden
VPRO

De viool van Joe Puglia: 250 jaar oud en toch helemaal klaar voor de 21e eeuw

foto: Joe Puglia
  1. Klassiekchevron right
  2. De viool van Joe Puglia: 250 jaar oud en toch helemaal klaar voor de 21e eeuw

Violist Joe Puglia en het meesterwerk van Anselmo Bellosio

Heel lang zocht violist Joseph Puglia (onder meer concertmeester van ASKO|Schönberg) naar een ander instrument, een 'nieuwe' viool. Een instrument dat bij hem paste, en waarop hij oud, maar ook heel nieuw repertoire zou kunnen spelen. Uiteindelijk vond hij een door Anselmo Bellosio in Venetië gemaakte viool, gedateerd 1773. Hij heeft het instrument in bruikleen van de Karel Appel Estate.

Onderdeel van zijn zoektocht naar een passend instrument zijn op zijn verzoek ook 13 nieuwe (solo)stukken voor viool gecomponeerd door evenzovele componisten. Dertien stukken die elk een heel eigen karakter hebben en de 'stem van de viool' elk op een unieke en bijzondere wijze laten klinken.

Video niet beschikbaar

De composities zijn op 5 oktober live te horen in de Stadsgehoorzaal in Leiden, in combinatie met de Partita nr 2 van Johann Sebastian Bach (met de beroemde 'Chaconne').

In het interview hieronder vertelt Joe meer over zijn zoektocht, over het instrument, en over het project Voices of the violin, waarin die 13 nieuwe stukken zijn samengebracht.

Video niet beschikbaar

De nieuwe stukken in Voices of the violin:

Martijn Padding – 26 Seconds
Silvia Borzelli – presto continuo
Samuel Carl Adams – The Last Sound of Venice
Helena Winkelman – Lady in a Shell (with a bell), from Capriccios for solo violin
Kate Moore – E is for Elijah
Marton Illes – Én-Kör IV
Robin de Raaff – Encore II
Jan van de Putte – and then my song started dreaming
Juerg Frey – Wind, inside the sound
Jasper de Bock – 1001 Stokslagen
Alice Yeung – Posturizor
Livia Malossi Bottignole – Hummingbird Pulse
Arieh Chrem – Comfort, for Joe

Vrije Geluiden: de weg naar de Klassieke Top 400 keuzestress

Ster advertentie
Ster advertentie