Vrije Geluiden
VPRO

Dante Boon speelt 'Twelve'

  1. Klassiekchevron right
  2. Dante Boon speelt 'Twelve'

Zoek op Wikipedia naar de betekenis van Block Design (niet de meubelwinkel), en de wiskundige uitleg die je dan aantreft is duizelingwekkend - tenzij je net zo'n wiskundeknobbel hebt als de Amerikaanse componist Tom Johnson, die het gebruik van specifiek déze techniek leerde van de Nederlandse componist en pianist Samuel Vriezen (ook al begiftigd met zo'n wiskundeknobbel). Wat het met muziek te maken heeft? Johnson gebruikte dit stukje mathematica voor het componeren van Twelve (Twelve piano pieces derived from the block design (12,4,3)). Wat dat oplevert is een serie variaties die ook in de oren van ons 'gewone' luisteraars zeer welluidend klinken. Zeker als ze gespeeld worden door een pianist als Dante Boon, wiens opnamen (veelal voor Wandelweiser Edition) gekenmerkt worden door een grote precisie en transparantie.

De muziek van Tom Johnson is minimal music - hij heeft het tenminste zelf zo genoemd, was zelfs de eerste die de term (voor zijn eigen muziek) gebruikte. Maar minimal in de gebruikelijke betekenis van steeds herhaalde riffjes is het zeker niet. Minimal is in de context van de muziek van Johnson eerder een term die duidt op het formele karakter van zijn composities, die doorgaans geënt zijn op mathematische, logische sequenties. Zoals dat Block Design in Twelve.

Onlangs publiceerde Dante Boon op bandcamp zijn opname uit 2008 van het toen net voltooide stuk van Johnson. In het gesprek dat je hieronder kunt horen licht hij de werkwijze van Johnson toe, en vertelt hij over twee komende concerten met onder meer nieuw eigen werk: op 7 augustus 20.00 online vanuit V2 in Rotterdam, en op 18 september om 22.00 in de Sint Janskerk in Maastricht, als onderdeel van het festival Musica Sacra. Volg de linkjes voor meer informatie (klik op de plaatjes!

Dante Boon over Twelve van Tom Johnson

Ster advertentie
Ster advertentie