Vrij Spel Special: Hauschka vs. Satie
- Klassiek
- Vrij Spel Special: Hauschka vs. Satie
Elke zaterdag staat De Muziekfabriek in het teken van de rubriek Vrij Spel. In Vrij Spel daagt presentator Jet Berkhout musici uit om een klassiek stuk nieuw leven in te blazen. Even weg van de partituur en op zoek naar een eigen, persoonlijk geluid.
Vandaag was het tijd voor de tweede Vrij Spel-special! Deze keer was niemand minder dan het Duitse pianofenomeen Hauschka te gast in de studio. Hij geeft concerten waar je volgens De Volkskrant "geen seconde van wil missen", won dit jaar als filmcomponist van Im Westen nichts neues een Oscar en brengt volgende week zijn nieuwe album Philantropy uit. Hij wilde daarom graag bij De Muziekfabriek langskomen om de primeur te geven door van dat album het nummer Loved Ones te spelen. Hauschka bouwde de vleugel volledig om door de klep er vanaf te halen, snoeren voor microfoons en mengtafels toe te voegen en door gebruik te maken van pingpongballen, wasknijpers, nietjespistolen, duct tape en een tamboerijn. Zoals zijn manager vanochtend voor de uitzending zei: "Volker is more an acrobat than a pianist".
Vanaf het eerste moment dat Hauschka voor Vrij Spel gevraagd werd was hij enthousiast om aan de haal te gaan met een bekende klassieke hit, omdat hij ervan houdt om een klein stukje uit een werk te pakken en er iets interessants van te maken. Uit de Klassieke Top 400 bewerkte hij nummer 22, namelijk de Gymnopédies van Erik Satie. Hij verrast zichzelf graag, dus improviseerde en maakte hij, met behulp van alle attributen en looppedalen, een Hauschka-versie van deze bekende klassieke hit.
Vrij Spel Special: Hauschka vs. Satie
Video niet beschikbaar