Vrij Spel: Geneviève Verhage vs. Bach
- Klassiek
- Vrij Spel: Geneviève Verhage vs. Bach
Elke zaterdag staat De Muziekfabriek in het teken van de rubriek Vrij Spel. In Vrij Spel daagt presentator Jet Berkhout musici uit om een klassiek stuk nieuw leven in te blazen. Even weg van de partituur en op zoek naar een eigen, persoonlijk geluid.
Vandaag was cellist Geneviève Verhage te gast in de studio voor Vrij Spel. Al jarenlang speelt ze met ensembles als het Cello Octet Amsterdam, LUDWIG en Pynarello door de grootste zalen van Nederland. Toch veranderde haar droom om de wereld te veroveren naar de behoefte om concerten te geven voor een kleiner publiek in bijvoorbeeld een huiskamer. Op die manier kun je namelijk "net zo veel mensen raken als in een grote zaal, alleen op een hele andere manier. Het is een totaal andere manier van contact ; een dieper contact." Om die reden en om nieuwe tegenslagen te ontdekken besloot Geneviève haar eerste solo-album 'BRON' op te nemen, met daarop muziek van Johann Sebastian Bach, Henriëtte Bosmans, Jeffrey Bruinsma én dagboeknotities, die ze schreef over de totstandkoming van het album. Het heeft geresulteerd in een bijzonder openhartig verhaal.
Op dat album staat onder andere de Tweede Cellosuite van Bach. Daarom besloot Geneviève de wereldberoemde Prelude uit de Eerste Cellosuite te bewerken voor Vrij Spel. Hiervoor liet ze zich inspireren door een collega uit het Cello Octet Amsterdam, omdat hij als grapje van alles een bossanova-liedje maakt. Met de nazomer in gedachte schreef ze haar eigen bossanova-versie van Bach's klassieke hit.
Vrij Spel: Geneviève Verhage vs. Bach
Video niet beschikbaar