Maxim Vengerov te gast bij Sinfonia Rotterdam
- Klassiek
- Maxim Vengerov te gast bij Sinfonia Rotterdam
Of het nu om een vioolconcert van Bruch, Nielsen, Sibelius of Shostakovich ging. In de jaren negentig kon je niet om deze vertolker heen: Maxim Vengerov. Deze week is hij te gast bij Sinfonia Rotterdam om het vioolconcert van Brahms te spelen. In podium vertelt dirigent van het ensemble Conrad van Alphen hoe het is om met hem samen te werken.
Podium: Conrad van Alphen over Maxim Vengerov
"Het draait bij hem om meer dan de muziek en de noten", zegt dirigent Conrad van Alphen over Maxim Vengerov. "Hij heeft diepgang, een geweldig geluid, hij kan goed met de akoestiek van een zaal omgaan. Hij heeft een zeer krachtig karakter. Dat zijn allemaal ingrediënten voor een groot solist."
Violist Maxim Vengerov dirigeert zelf ook regelmatig. Is dat niet lastig? "Als er iemand soleert die ook zelf dirigeert maak ik me altijd een beetje zorgen. Dan is het alsof het orkest twee dirigenten moet volgen. Maar bij Maxim was dat helemaal niet aan de orde."
Speelt het orkest anders met zo'n grote solist? "Ja, als er een solist van dit kaliber aantreedt merk je dat iedereen die erbij is verrijkt wordt enkel door zijn muzikale genialiteit. Zo tilt zo'n solist elke speler naar een hoger niveau. En beleeft iedereen in de zaal iets onvergetelijks."
De concerten van Sinfonia Rotterdam zijn nog op zaterdag 7 oktober in Amare te Den Haag en zondag 8 oktober in het Concertgebouw te Amsterdam. Naast het bekende Vioolconcert Op. 77 van Johannes Brahms staat ook Mendelssohns Hebridenouverture en Wilms' Zesde Symfonie op het programma. Lees meer info
Ontmoeting van twee temperamenten
Het lijkt een eeuwigheid geleden. Maar in 1997 nam Vengerov voor Teldec het Vioolconcert van Brahms op met het Chicago Symphony Orchestra onder Daniel Barenboim. Het is een legendarische opname. Muziekjournalist Aad van der Ven waardeerde de uitvoering in het maandblad Luister met het cijfer 9. Hij schreef erover: "Dit is noch een eenzijdig poëtische, noch eenzijdig heroïsche uitvoering. Het bijzondere vind ik de wijze waarop de temparamenten in Brahms' muziek elkaar ontmoeten en in elkaar overgaan (...) Dit is een gewetensvolle, ernstige, maar volstrekt niet tobberige Brahms."
Om deze inhoud te tonen moet je toestemming geven voor social media cookies.
Hoe speelt Vengerov zoveel jaren later? Op zondag 1 oktober van dit jaar waren Maxim Vengerov en Conrad van Alphen te gast in Podium Klassiek. Kijk de uitzending terug op NPO Start.
Om deze inhoud te tonen moet je toestemming geven voor social media cookies.
Om deze inhoud te tonen moet je toestemming geven voor social media cookies.
Gerelateerd
Podium
Sopraan Enriqueta Tarrés (1934-2024) zag zichzelf als werkpaard, niet als operadiva
Podium
Chinese Yuan Xia wint de internationale TROMP-percussieprijs in Eindhoven
Podium
Eerbetoon aan componist Frank Martin rond 50ste sterfdag
Podium