Exposities in Leipzig tonen sterke vrouwen achter mannelijke componisten
- Klassiek
- Exposities in Leipzig tonen sterke vrouwen achter mannelijke componisten
Achter elke man staat een sterke vrouw. Dat is de gedachte achter Stark: een project van een aantal muziekmusea in Leipzig. Het Mendelssohn Haus, het Bach Museum, het Muziekinstrumentenmuseum van de Universiteit Leipzig en het Schumannhaus doen mee.
Het project belicht de vrouwen áchter de bekende componisten. Zo is in het Mendelssohn Haus een tentoonstelling gewijd aan Cécile Jeanrenaud, de vrouw van Felix Mendelssohn. Hij ontmoette haar in de zomer van 1836 en was meteen tot over zijn oren verliefd. Hij schreef aan zijn familie over 'een vrouw met de meest betoverende diepblauwe ogen'.
Mendelssohn was naast componist een goed tekenaar. Felix en Cécile trokken er vaak op uit om samen te tekenen, want daar hield zij ook van. Een paar maanden later vroeg hij haar ten huwelijk en een half jaar later stapten zij in het huwelijksbootje.
Over Cécile zelf is weinig geschreven. Wel dat zij een vrouw was van opvallende schoonheid, tenger met een kalme, rustige manier van doen. Zij creëerde de perfecte omgeving voor Felix zodat hij zich kon ontwikkelen tot een groot componist, dirigent en pianist.
Tijdens de afwezigheid van Cécile componeerde Felix zijn Duett ohne Worte (uit Lieder ohne Worte opus 38). Het wordt gezien als instrumentaal liefdesduet.
Om deze inhoud te tonen moet je toestemming geven voor social media cookies.
In het Bach-Museum is extra aandacht voor onder anderen Anna Carolina Philippina Bach. Zij is de dochter van Carl Philipp Emanuel en de kleindochter van Johann Sebastian Bach. Anna was actief betrokken bij de muziekhandel van haar vader. Zij zette na de dood van haar ouders de zaak zelfstandig voort. Een verzameling brieven geeft veel informatie over haar activiteiten. Er is in 1776 een silhouet van haar gemaakt, dat ook is afgebeeld op de poster van de tentoonstelling.