Podium
NTR

10 jaar Podium Klassiek op televisie. Floris Kortie over het succes: 'We zijn een etalage'

foto: Marc Wielaert
  1. Klassiekchevron right
  2. 10 jaar Podium Klassiek op televisie. Floris Kortie over het succes: 'We zijn een etalage'

De kijkcijferonderzoekers hadden er aanvankelijk een hard hoofd in, want muziek op televisie is normaalgesproken een wegzap-moment. Maar het programma wist zich op de zondagavond, rond zes uur, te handhaven en dus viert Podium Klassiek tegen alle verwachtingen in de tiende verjaardag. Presentator Floris Kortie blikt terug op tien jaar televisiesucces.

Een hamer als hoogtepunt

Kortie noemde een paar hoogtepunten van afgelopen tien jaar.

"We hebben een marionettentheater nagebouwd in de studio. Violist Janine Jansen was geweldig. En de Mahler-hamer uit de Zesde symfonie van Gustav Mahler weet ik nog goed. Paul Witteman die een flinke zwaai geeft aan de Mahler-hamer, dat zal ik niet snel vergeten."

Om deze inhoud te tonen moet je toestemming geven voor social media cookies.

Heel druk

Op 18 januari 2015 was de eerste aflevering van Podium Witteman. Paul Witteman was het anker, maar stopte in 2022. Het eerste seizoen na Wittemans vertrek wist Floris Kortie de ervaren co-host Dieuwertje Blok naast zich, maar sinds anderhalf jaar is hij hét gezicht van Podium Klassiek.

Daarvoor was Kortie vooral bekend om zijn eigen rubriek waarin hij elke week de kijker bijpraatte over trends of andere opmerkelijke zaken in de wereld van de klassieke muziek. De nieuwe rol als presentator was voor Kortie even wennen, zegt hij: "Van nature ben ik beweeglijker, energiek. Maar op tv wordt het heel druk als iemand de hele tijd heen-en-weer wiebelt."

Om deze inhoud te tonen moet je toestemming geven voor social media cookies.

Presentatorhygiëne

Gelukkig kreeg Kortie voldoende lessen mee van de leermeester. "Wat ik sterk aan Paul Witteman vindt: hij is niet bang om een beetje te prikken. Hij komt uit de journalistiek, en die houding nam hij ook mee naar het programma. Een violist met onzekerheden moet je niet onder de tafel praten, want die moet daarna nog spelen. Maar je moet wel iemand serieus nemen, niet bang zijn om kritische vragen te stellen."

Floris Kortie leerde een opvallend woord van Witteman: "Presentatorhygiëne. Dat vond ik een mooie term van hem. De emotie ligt bij de kijker, bij de musici en de gasten. Dat is niet de rol van de presentator, die moet zijn tranen inhouden."

Op jacht

Wat ook hielp bij de overgang van side-kick naar presentator: het team achter het programma is al tien jaar ongewijzigd . Volgens Kortie doet de redactie dat "verschrikkelijk goed".

Kortie wil zelfs zo ver gaan dat het succes mede te danken is aan de Nederlandse muziekscène. "We hebben fantastische concertzalen en series waar de internationale toppers komen. Die agenda's houden we in de gaten, we jagen echt op die toppers."

"En we hebben rondom het programma een familie opgebouwd van musici. Die zijn ondernemend en organiseren en programmeren hun eigen concerten. Ze zijn van mijn generatie dertigers."

Etalage

Sommige musici waren er vanaf het eerste uur bij. Leonard Besseling is cellist bij het ensemble Club Classique: "We waren de eerste keer nog echt jonkies en zaten daar met trillende handen. Het is wel minder geworden, maar het blijft spannend. Je bereikt daar zoveel mensen."

Club Classique is mede op de kaart gezet door Podium Klassiek. "Daar hebben we veel aan gehad", zegt Besseling. "We zijn meegegroeid met het programma."

Volgens Floris Kortie was dat precies de bedoeling. "Ik hoop dat we een mooie etalage mogen zijn voor de klassieke muziek. We zitten op NPO 2, dat zou je een mooie winkelstraat kunnen noemen. We laten aan de kijkers zien wat er te halen valt in de klassieke muziek."

Video niet beschikbaar

Ster advertentie
Ster advertentie