Liza Lozica debuteert op Salzburger Festspiele: 'Eigenlijk zoals topsport'
- Klassiek
- Liza Lozica debuteert op Salzburger Festspiele: 'Eigenlijk zoals topsport'
Dieren die ineens beginnen te praten en voorwerpen die tot leven komen. Het gebeurt in de opera L'Enfant et les Sortilèges van Maurice Ravel. De Nederlandse mezzosopraan Liza Lozica zingt vanaf vrijdag 28 juli mee in een nieuwe productie op de Salzburger Festspiele. Ze speelt daarin de rollen van Theekopje, Libelle en Moeder. We spraken haar in Podium.
Liza Lozica over Young Singers Program van Salzburger Festspiele
"Ik vind vooral het Theekopje steeds grappiger om te spelen", zegt Lozica. Ze doelt op de scène in de sprookjesachtige opera van Ravel, waarin het theekopje aan de theepot vraagt hoe het gaat, waarna een klachtenregen volgt over de manier waarop ze behandeld worden. De aanstichter van dit alles is het jongetje dat weigert zijn huiswerk te maken en uit verveling gaat smijten met serviesgoed.
Discipline en routines
"Eerlijk gezegd was ik in eerste instantie niet echt op de hoogte van de status van het festival, maar het blijkt heel intens", zegt ze over de Salzburger Festspiele. "De lat ligt best hoog en dat vraagt een enorme discipline en routines. Ik moet de hele tijd gefocust zijn. Elke dag start ik met yoga, meditatie en mijn stem opwarmen. Zorgen dat dat je goed eet en mentaal en fysiek alles in orde is. Eigenlijk zoals topsport."
Mooi cadeau
Aan de slag bij de Salzburger Festspiele, dat gaat niet zomaar. Ze was al langere tijd aan het auditeren bij projecten. "Het vraagt een bepaalde ruggengraat. Je hebt met veel afwijzingen te maken en je weet vaak niet waarom. Regelmatig kwam ik net in de laatste ronde terecht, maar dan werd mij niet verteld waarom ik afgewezen werd."
In november 2022 auditeerde ze voor de Young Singers Academy. Ze kwam dat tegen via een speciale website: yaptracker.com. Daar staan allerlei auditiemogelijkheden van over de hele wereld. "Toen ik werd toegelaten in Salzburg was dat een mooi cadeau."
Beter worden van audities
De mezzosopraan voltooide de bachelor zang aan het conservatorium van Maastricht, de master in Amsterdam en studeerde in 2019 af aan de Guildhall School of Music in London. Ze raadt het andere zangers aan om veel audities te doen. "Je wordt er beter van. Het is echt niet erg om afgewezen te worden. Op het conservatorium leren we aan: niet te snel, straks krijg je een slechte reputatie. Maar dat is jammer en mag veranderen. Je weet nooit wat op je pad komt."
Omringd door zangers
In Salzburg logeert ze in een studentcomplex met kleine studio’s, waarin alle deelnemers van de Young Singers Academy zijn gehuisvest. "Ik ben helemaal in ondergedompeld in de opera, van vroeg tot laat. Het zijn allemaal behoorlijk jonge zangers, maar wel al winnaars van belangrijke concoursen of onderdeel van een gezelschap. Heel leerzaam om door hen omringd te zijn."
"Ik zie dat ze in het diepe durven te springen om te kijken hoe ver ze komen met het zingen. Ze nemen elk risico dat ze kunnen vinden: het aanschrijven van agentschappen en auditeren op prestigieuze plekken."
De kunst van het buigen
"Ik ben zelf wat te bescheiden", zegt ze. Daar kwam ze afgelopen zaterdag achter tijdens een openingsconcert in het Mozarteum. "Dat was een hele bijzondere ervaring. Ik kon meemaken hoe de grote zangers dat oppakken."
Lozica heeft zich iets voorgenomen. "Ik moet minder twijfelen aan mezelf. Ik ben bijvoorbeeld niet zo’n goeie buiger als ik het applaus in ontvangst neem. Maar de zangers bij dat openingsconcert namen daar enorm hun tijd voor. Dat wil ik ook: rustig uitademen en genieten."
Maurice Ravel, Das Kind und die Zauberdinge (Duitse versie van L’Enfant et les Sortilèges). De voorstellingen zijn van 28 juli tot en met 27 augustus in het Schauspielhaus Salzburg.
Gerelateerd
Podium
Ellen Reid's Body Cosmic gaat over de creërende kracht van de mens
Podium
Fluitist en dirigent Alexis Kossenko beschuldigd van grensoverschrijdend gedrag
Podium
Zo viert Amsterdam haar 750-jarig bestaan: 5 klassieke concerttips
Podium