Podium
NTR

Horror in twintig liederen

foto: Karoly Effenberger / Zaterdagmatinee
  1. Klassiekchevron right
  2. Horror in twintig liederen

Je kunt geen kant op en er is een scherp voorwerp dat steeds dichterbij komt. Dat klinkt vooral als een eng horrorverhaal. Het is het gegeven waarop componist Rob Zuidam het stuk The Pit and the Pendulum baseerde, dat donderdag 11 mei in première gaat en te horen is in het Avondconcert.

We kennen het als een verhaal van Edgar Allan Poe, getiteld The Pit and the Pendulum. Een ter dood veroordeelde is door de Spaanse inquisitie opgesloten. In zijn cel slingert een scherp voorwerp heen en weer, dat de man richting een put in het midden van zijn cel drijft. Hij valt in slaap. Wanneer hij weer wakker wordt, is hij vastgebonden aan een plank. De ratten krioelen over hem heen. Als het einde nabij lijkt, gebeurt het onverwachte: het bewind van de inquisitie is gevallen en hij is weer een vrij man.

foto: Wikimedia

Illustratie van Harry Clarke voor de uitgave van 1919 van "The Pit and the Pendulum"

Beklemming

“Het is een fantasieverhaal,” zegt Zuidam in NRC over het uitgangspunt van zijn nieuwe compositie. “Historisch klopt er niets van, Poe haalt verschillende tijden door elkaar. Maar het heeft wel de beklemming die ik zocht. Wat me fascineerde waren de bespiegelingen van de veroordeelde, die vond ik ontroerend. Hij is doordrongen van de uitzichtloosheid van zijn situatie.”

Zuidam zette de nachtmerrie van de hoofdpersoon om in twintig liederen. Hoewel de hoofdpersoon in het verhaal een man is, veranderde Zuidam die voor zijn stuk in een vrouw. Het gaf hem de mogelijkheid om op een sensitieve manier om te gaan met de tekst. Het was vanaf het begin duidelijk dat sopraan Claron McFadden de hoofdrol zou zingen. Het slagwerkensemble staat in een halve cirkel om haar heen, om te wijzen op de claustrofobische gevoelens van het personage.

Coronaperiode

Daarover gesproken. Zuidam schreef het stuk in de coronaperiode. Een tijd waarin iedereen tijdens de lockdown was opgesloten in zijn eigen huis. Het moment waarop je je afvraagt of de oudere wereld van voor corona ooit weer terugkomt. “Tijdens het componeren heeft muziek altijd iets van een luchtkasteel, maar toen kreeg dat nog een extra dimensie,” zegt Zuidam in NRC. “Alsof het allemaal fictief was.”

The Pit and the Pendulum gaat op donderdag 11 mei in première in het Muziekgebouw in Amsterdam. Uitvoerenden zijn Slagwerk Den Haag, Claron McFadden sopraan en Tim Sabel op piano. Je hoort het concert donderdagavond live in het Avondconcert.

Het Avondconcert

In het Avondconcert hoor je van zondag tot met donderdag iedere avond de mooiste concerten. Intieme recitals en indrukwekkende orkestwerken, gespeeld door de grote namen van nu en de sterren van de toekomst.

Ster advertentie
Ster advertentie