'Nep-componisten' op Spotify benadelen echte artiesten
- Klassiek
- 'Nep-componisten' op Spotify benadelen echte artiesten
Spotify maakt gebruikt van eigen componisten, om minder geld kwijt te zijn aan de betaling van artiesten. Dat schrijft de Britse muziekjournalist Liz Pelly in haar boek over de streamingsdienst dat in januari verschijnt. Pelly deed jaren onderzoek naar het Zweedse bedrijf.
Populaire playlists
Hoe het werkt... In Spotify kun je speellijsten kiezen, met een aantal gelijksoortige muziekstukken achter elkaar. Die hebben namen als Rustig Klassiek, of Klassieke muziek voor diners. Daarin staan vooral stukken van bekende uitvoerders en componisten. Maar er zit vaak ook onbekende muziek tussen.
Volgens Liz Pelly is er nu bewijs dat Spotify die stukken speciaal laat maken. De luisteraar merkt het nauwelijks, want het gaat vaak om een speellijst die je als achtergrondmuziek draait. Dan maakt het niet zo uit als er af toe iets onbekends bij zit.
Hieronder staat een voorbeeld van een playlist waarin beroemde artiesten worden afgewisseld met onbekende namen.
Om deze inhoud te tonen moet je toestemming geven voor social media cookies.
'Niet chic'
Muziekjournalist Jasper van Vugt kent het fenomeen al langer. Hij legt uit dat het een manier is om de kosten te drukken. De speellijsten worden vaak miljoenen keren beluisterd. Bij echte artiesten moet Spotify geld afdragen. Maar bij eigen muziek zijn de rechten afgekocht en de kosten beperkt.
Deze praktijken zijn helemaal legaal, maar chic vindt Van Vugt het niet. Echte artiesten komen minder aan bod en verdienen dus minder. "Dat artiesten boos zijn, dat is begrijpelijk."
Maar het lijkt een trend om muziek op de achtergrond te luisteren, en daar past dit in. "Muziek als audiobehang", noemt Van Vugt dit fenomeen. "Mensen luisteren wel meer muziek, maar minder actief."
Luister hieronder naar de hele reactie van muziekjournalist Jasper van Vugt.
De Volkskrant bracht op 15 januari een artikel over het fenomeen.
Plagiaat
Het is helemaal niet zeker dat Spotify levende componisten vraagt om muziek aan te leveren. De computer kan dat tegenwoordig ook. Met kunstmatige intelligentie kun je muziek namaken in elke stijl, maar de software maakt wel gebruik van bestaande muziekstukken. Er is nog altijd discussie over in hoeverre dat plagiaat is en hoe je dat moet bestrijden.
En dan is er nog overduidelijk plagiaat. Zo bleek dat in januari 2025 dat een nummer van de band Krezip was nagemaakt en inmiddels is die versie heel populair op Spotify en andere platforms. Waardoor Krezip natuurlijk inkomsten misloopt.
Het boek van Liz Pelly heet: Mood Machine: The Rise of Spotify and the Costs of the Perfect Playlist.
Gerelateerd
Podium
Yannick Nézet-Séguin dirigeert Weens Nieuwjaarsconcert in 2026
Podium
Brandalarm verstoort concert in München, benodigde technicus blijkt gepensioneerd
Podium
'Traditionele' operaregisseur Otto Schenk overleden (1930-2025)
Podium