Hollywoodcomponist Franz Waxman
- Klassiek
- Hollywoodcomponist Franz Waxman
In het kader van de filmweek van Radio 4 belichtten Hein van Eekert en Hans Haffmans in Podium het werk van filmcomponisten wier muzikale wortels liggen in de Midden-Europese klassieke traditie, en die zich later in Hollywood een grote naam verwierven als componisten van filmmuziek.
Franz Waxman
Tijdens deze filmweek op NPO Radio 4 staat Podium in het teken van de muziek van Franz Waxman. Deze componist van Duits-Joodse afkomst ontvluchtte Duitsland in 1934 om zich te vestigen in de VS. Hij won tweemaal achter elkaar (in 1950 voor Sunset Boulevard en 1951 voor A Place in the Sun) de meest prestigieuze filmprijs, de Oscar - een prestatie die sindsdien niet geëvenaard is.
Maandag 3 februari: Luister een uur lang naar het levensverhaal en de mooiste muziek van Waxman, toegelicht door Hein van Eekert:
Hein van Eekert over Hollywoodcomponist Franz Waxman
Hein van Eekert over componist Franz Waxman
Dinsdag 4 februari: Waxman componeerde de muziek bij de Hitchcock-film Rebecca (1940):
De soundtrack van Rebecca (1940) van Franz Waxman
De soundtrack van Rebecca (1940) van Franz Waxman
Rebecca (1940) - "Fireplace Tableau" , "The Fire" en "Epilogue"
Franz Waxman
Viktor Simčisko, viool
Slowaaks Radio Symfonieorkest o.l.v. Adriano
Luister hieronder naar andere filmcomponisten die in Podium aan bod zijn gekomen:
Erich Wolfgang Korngold (1897-1957)
Wonderkind dat in Wenen snel furore maakte, onder meer met de opera Die Tote Stadt. Kwam in 1934 voor de verfilming van A Midsummer Night’s Dream door Max Reinhardt naar Hollywood. De film Deception uit 1946 gaat over een componist (Claude Rains) die de ‘muziek van de toekomst’ (die van Korngold zelf) componeert, waaronder een cello-concert dat tot op de dag van vandaag nog in de concertzalen wordt gespeeld.
Deception (Irving Rapper, 1946)
Om deze inhoud te tonen moet je toestemming geven voor social media cookies.
Bernard Herrmann (1911-1975) – vooral bekend door de scores die hij maakte voor Hitchcock-klassiekers als Psycho en North by Northwest, maar die ook heel uiteenlopende films als Taxi Driver, Citizen Kane en The 7th Voyage of Sinbad van muziek voorzag.
The 7th Voyage of Sindbad (Nathan Juran, 1958)
Om deze inhoud te tonen moet je toestemming geven voor social media cookies.
De filmmuziek van Bernard Herrmann
De Hongaar Miklós Rózsa (1907-1995) is de componist van filmklassiekers als Ben Hur, Jungle Book – de verfilming, niet de Disney-tekenfilm – en The Thief of Bagdad componeerde.
El Cid (Anthony Mann, 1961)
Om deze inhoud te tonen moet je toestemming geven voor social media cookies.