Ontregelende voorstelling van Derwig en Ferschtman
- Klassiek
- Ontregelende voorstelling van Derwig en Ferschtman
Na de dodenherdenking is in Carré de voorstelling Theater na de Dam. Acteur Jacob Derwig en violist Liza Ferschtman geven een ontregelende theatershow. Het publiek zal meegaan in Derwigs verhaal, maar ineens verandert dat en slaat de twijfel toe.
Derwig steekt als presentator van wal over de puurheid en schoonheid van muziek, tot in het extreme. In alles ziet hij het belang van kunst en dat koppelt hij aan tradities die beschermd moeten worden. Heel langzaam manifesteert hij zich als extremist. Zijn speech werkt daarom heel ontregelend en zelfs het muziekensemble dat hij moet aankondigen keert zich tegen hem.
Om deze inhoud te tonen moet je toestemming geven voor social media cookies.
Pianotrio’s
In dat muziekensemble speelt violist Liza Ferschtman. Zij is samen met Alexander Warenberg (cello) en Hannes Minnaar (piano) verantwoordelijk voor het muzikale deel. Zij spelen pianotrio’s van Brahms en Schubert.
Slaat op hol
“Je bent bij een concert dat niet helemaal gaat zoals je zou willen”, zegt Ferschtman tegenover Podium over de voorstelling. “Derwig speelt een presentator die teveel praat. Op een gegeven moment slaat hij op hol. Je vraagt je dan af of hij werkelijk zegt wat je hoort.” Volgens de violist zit daarin de kerngedachte. “Je wordt meegenomen naar iets waar je zelf over gaat twijfelen.”
Herdenken
Voor Ferschtman is herdenken belangrijk. “Ik ben me er zeer van bewust dat, als ik geboren was op een andere plek in een andere tijd, dat het erg dichtbij komt.” Haar Joodse ouders zijn gevlucht uit de Sovjet-Unie. “Als ik tachtig jaar eerder in de Rivierenbuurt in Amsterdam zou wonen, dan zou alles anders zijn. Dat mogen we niet uit het oog verliezen."
Beluister hier het gesprek dat Hans Haffmans met Liza Ferschtman had.