Podium
NTR

Première van 'Innocence' bij De Nationale Opera

foto: AFP / Emmi Korhonen
  1. Klassiekchevron right
  2. Première van 'Innocence' bij De Nationale Opera

Waarom deed de dader wat hij deed? Had zijn daad voorkomen kunnen worden? En in hoeverre dragen zijn familieleden, vrienden en klasgenoten mede schuld? Het zijn vragen naar aanleiding van de opera Innocence over een schietpartij op een internationale school. Een compositie van de in juni van dit jaar overleden Kaija Saariaho. Zaterdag gaat een nieuwe productie in première bij De Nationale Opera. De Nederlandse sopraan Lilian Farahani zingt mee in de rol van de bruid Stela. Ze praat over haar rol in Podium met Hans Haffmans en operapresentator Hein van Eekert.

Lilian Farahani en Hein van Eekert

Lilian Farahani legt uit dat zich in deze opera twee parallelle verhalen afspelen. "We kijken aan de ene kant naar het heden: een bruiloft die gevierd wordt. De bruidegom is de broer van de schutter die tien jaar daarvoor een schietpartij heeft veroorzaakt op een internationale school. Intussen kijken we dus ook nog naar dat verleden en hoe die schietpartij heeft plaatsgevonden. Op de bühne zie je dat terug. Het decor versmelt beide werelden met elkaar. "

Repetitieproces met Saariaho

Ze zong ook mee bij de première, toen Saariaho nog leefde en bij het repetitieproces betrokken was. "Saariaho was er stap voor stap bij. We hebben over twee zomers dit stuk in elkaar gezet. Vanwege corona hebben we het in 2020 uiteindelijk niet uitgevoerd, maar een zomer later kon dat wel."

Volgens Farahani waren er zelfs aanpassingen in de partituur mogelijk. "Saariaho was er elke dag en gaf feedback. Ze luisterde en paste hier en daar iets aan. Zo luisterde ze naar elke zanger individueel. Ze kwam af en toe naar je toe en dan zei ze: je bent lyrischer dan ik voor deze rol had bedacht, maar ik vind het wel heel mooi. Weet je wat, we halen dit trillertje op die hoge noot weg, dan zing jij die noot gewoon voluit. Dan werkt het beter." Ferahani verklaart dat zulke wijzigingen tijdens het repetitieproces voor Saariaho vanzelfsprekend waren. "Zij wist hoe je voor zangers moet schrijven. Hoe je een opera moet componeren. En toch heeft ze bepaalde klankbeelden en zangers in haar hoofd gehad. En heeft ze dus in het proces bijgestuurd op basis van wat ze hoorde en terugkreeg."

Gebroken mensen

Er zitten veel verschillende talen in de opera. Zo zingt Farahani in het Roemeens. "Ik heb het vocabulaire van de aria. Dus ik zou nog geen broodje kunnen bestellen bij de bakker. Maar ik kan wel spreken over een broer, wraak en moordenaar." Ferahani benadrukt dat het uiteindelijk niet uitmaakt welke taal je spreekt, omdat we allemaal gelijk zijn. "Wat ik zo sterk vind aan dit stuk is dat ongeacht waar je vandaan komt en welke taal je spreekt we je niet kunnen bestempelen als goed of fout. Wie is er schuldig, wie is er onschuldig in dit verhaal? Zijn er überhaupt onschuldigen? Nou ja, ik denk dat dit de kracht is van het stuk. We zien uiteindelijk gebroken mensen die iets verschrikkelijks hebben meegemaakt. Allemaal vanuit hun eigen positie. En niemand is er beter van geworden. Er is alleen maar pijn en verdriet."

De opera Innocence is bij te wonen in het Muziektheater op zaterdag 7, dinsdag 10, vrijdag 13, dinsdag 17, donderdag 19 en zondag 22 oktober. Vocale bijdragen zijn er onder meer van Jenny Carlstedt, Lenneke Ruiten, Thomas Oliemans en Lilian Farahani. Het Residentieorkest staat onder leiding van Elena Schwarz

Ster advertentie
Ster advertentie