Het culturele landschap van Wim Pijbes
- Klassiek
- Het culturele landschap van Wim Pijbes
Wim Pijbes is sinds 2017 directeur van Stichting Droom en Daad, een filantropisch fonds dat investeert in kunst in Rotterdam. In die hoedanigheid houdt hij zich bijvoorbeeld bezig met een nieuw te realiseren museum over migratie in de havenstad. Een taak die hem als - onder andere - voormalig directeur van de Kunsthal en het Rijksmuseum op het lijf is geschreven. Pijbes' culturele landschap voert ons langs Vivaldi in een hernieuwd jasje, een statig beeld dat verwelkomt en de Nieuwe Wereld omarmt en bijzondere muziek die de kunstblik verruimt.
Panorama Zondag: het culturele landschap van Wim Pijbes
Kunstwerk 1: Statue of Liberty, New York
Het Vrijheidsbeeld is een standbeeld in de haven van New York. Het staat symbool voor een van de kernwaarden van de Verenigde Staten, vrijheid. Frankrijk schonk het beeld als teken van vriendschap tussen de twee landen. De persoon op de sokkel is de Romeinse godin Libertas. In haar rechterhand heeft ze een fakkel, in de linkerhand een plaat met de datum van de onafhankelijkheidsverklaring.
Ik heb het zelf ook van dichtbij mogen aanschouwen. Het is ontroering, klassiek, het herinnert aan de oudheid. Heel veel emoties zitten hierin.
foto: EPA/JUSTIN LANE
Kunstwerk 2: De Vermeer-tentoonstelling in het Rijksmuseum
Voor het eerst sinds 27 jaar is er weer een Vermeer-tentoonstelling waar de werken van de schilder bij elkaar te zien zijn. Verspreid over tien zalen worden 28 werken getoond aan de hand van verschillende thema's, waaronder: muzikale verleiding, brieven en mannen op bezoek.
De tentoonstelling brengt Pijbes terug naar de tijd waarin hij muziek leerde spelen. Hij begon ooit op de blokfluit en wilde daarna de piano leren spelen. "De overstap naar de piano daarna was geen succes, Ik ben stikjaloers op de mensen die het kunnen, maar ik was er snel klaar mee. Voor muziek moet je tijd hebben, je moet het ook veel doen. Dat baart de kunst. Maar dat zat er niet in bij mij."
28 schilderijen over 10 zalen. En niet chronologisch verdeeld, maar emotioneel bij elkaar gezocht. Het is een heel volle en rijpe voorstelling die ontroerend mooi is.
foto: ANP KOEN VAN WEEL
Kunstwerk 3: Spring (2012) - Recomposed by Max Richter: Vivaldi, The Four Seasons
Max Richter maakte in 2012 een hercompositie en herinterpretatie van Vivaldi's beroemde De vier jaargetijden.
Pijbes noemt Richter een grote, omdat hij het aandurft een oude klassieker te bewerken tot een nieuw stuk. Vivaldi is voor hem geen kunstenaar van vroeger, maar een jonge kunstenaar die stond voor wat toen belangrijk was. Dat komt samen in dit stuk.
Ik vind dit prachtig, de natuur is ons grootste kunstwerk, en het afwisselen van de seizoenen is genadeloos. We zitten nu in het voorjaar, de lente is het moment waarop de natuur ontwaakt en alles openbarst na de winterslaap. Wat ik zo interessant vind aan de muziek die dat begeleidt, is dat het groots is.
Om deze inhoud te tonen moet je toestemming geven voor social media cookies.
Kunstwerk 4: Album Negro Spirituals 1904-1948, het nummer Sometimes I feel like a motherless child van Paul Robeson
Negrospirituals zijn traditionele religieuze volksliederen van de Noord-Amerikaanse zwarte slaafgemaakten, waarin westerse en Afrikaanse elementen samenkomen. De teksten vinden hun basis in het christendom. De melodieën zijn eenvoudig en swingend. Door het zingen van negrospirituals vonden de slaafgemaakten troost voor de situatie waarin zij leefden. De stijl van de negrospirituals werd later overgenomen in de gospelmuziek.
De muziek laat Pijbes zien dat er meer is dan alleen de canon van de kunst. "Er gaat gewoon een wereld open als je kijkt wat er nog meer aan de hand is op het gebied van cultuur en kunst." Culturele smaakmakers moeten dat besef hebben, zegt Pijbes, omdat je dan de hele mensheid kan vieren en delen.
Het kan ook naast elkaar bestaan, kunst. Alle vormen van kunst verhouden zich prima tot elkaar. Heel democratisch egalitair is het, het een is niet per se beter dan het ander. Het is alleen een andere manier van expressie. Ik vind mezelf ook een omnivoor wat dat betreft, op cultureel gebied.
Om deze inhoud te tonen moet je toestemming geven voor social media cookies.
Luister Panorama Zondag ook als podcast:
Panorama Zondag
Gerelateerd
Panorama Zondag
Remy van Kesteren: 'Ik heb nog altijd moeite mezelf als componist te zien'
Panorama Zondag
Meer subsidie, orkesten en een Bildungsideaal: zo gaat Duitsland om met klassieke muziek
Panorama Zondag
Dit is het culturele landschap van Frank Heinen
Panorama Zondag