Het culturele landschap van Yassine Boussaid
- Klassiek
- Het culturele landschap van Yassine Boussaid
Yassine Boussaid studeerde politicologie en geschiedenis. Maar koos uiteindelijk voor een baan in de kunst- en cultuurwereld. Niet gepland, maar door toeval gestuurd. Hij ging aan de slag bij de afdeling Kunst en Cultuur van de gemeente Amsterdam en en zat in verschillende adviescommissies, waaronder die van het Fonds Podiumkunsten. Hij kwam terecht bij theater de Meervaart, als programmeur. Sinds 1 februari 2019 is hij er de directeur. De eerste van Marokkaanse afkomst en waarschijnlijk ook de jongste. Zijn culturele landschap voert ons langs bijzondere klanken die verankerd zijn in meer culturen, een geprezen en verguisde cultfilm en een iconisch gebouw.
Panorama Zondag: het culturele landschap van Yassine Boussaid
KUNSTWERK 1: Alhambra
In de buurt van Granada staat het Alhambra, ook wel het Rode Paleis genoemd. Door de lange culturele geschiedenis van het eeuwenoude fort zijn er sporen te zien uit een lange periode van de Europese geschiedenis. Er zijn invloeden uit de islamitische en christelijke wereld te zien in de gebouwen en de kunst die er hangt. Soms zijn er zelfs stijlen uit beide werelden in één object.
Boussaid heeft persoonlijke en werkgerelateerde herinneringen aan deze plek. Het gebouw vertelt een verhaal over de geschiedenis van diversiteit. "Cultuur en kunst hebben een geschiedenis en iconische gebouwen als het Alhambra zorgen ervoor dat we het erover blijven hebben."
Het is eigenlijk een scharnierpunt tussen Europa en de oosterse wereld, de Arabische wereld en dat is wat ik ook ben, zo voel ik dat.
Om deze inhoud te tonen moet je toestemming geven voor social media cookies.
KUNSTWERK 2: Hijaz Kabeer – Andalus van Sami Yusuf en Cappella Amsterdam (en Amsterdam Andalusisch Orkest)
Eeuwenlang was de Spaanse regio Andalusië Arabisch. In de regio zie je nog altijd sporen van deze cultuur terug. Toen de christenen de regio heroverden, vluchtten veel moslims naar Noord-Afrika, daar is de muziek blijven voortleven. Het Amsterdams Andalusisch Orkest bracht de muziek weer terug naar Europa en combineert dit met verhalen, theater en gedichten.
Boussaid legt uit dat de Moorse muziek altijd oraal werd overgedragen. Er waren 24 muziekstukken, elk voor een uur van de dag. Later is deze muziek gestandaardiseerd en op papier gezet, waardoor veel details verloren gingen. "Alles werd doorverteld, oraal doorgegeven, maar op papier vang je de komma’s en differentiaties niet." Hij wil de muziek laten horen als iets van Nederland, niet iets van ver weg. "De Arabische muziek van nu ontstaat in onze Europese steden, hier vindt de vernieuwing plaats, door musici die hier zijn opgeleid en vervolgens hun collega’s in het Midden-Oosten beïnvloeden."
We wonen al zestig jaar door elkaar. Het publiek moet een afspiegeling zijn van de stad, alsof je in de tram zit.
Om deze inhoud te tonen moet je toestemming geven voor social media cookies.
KUNSTWERK 3: de film La Haine, uit 1995
De film La Haine volgt drie vrienden in de buitenwijken van Parijs. Een van hun vrienden is gemarteld door de politie tijdens een verhoor en komt in kritieke toestand in het ziekenhuis terecht. De kijker ziet hoe de drie jongens van conflict in conflict rollen.
Boussaid vertelt dat de film laat zien hoe divers een stad kan zijn, ook in bijvoorbeeld Amsterdam. Met kunst en cultuur laat je verschillende kanten van de maatschappij zien, zoals ook deze film dat doet.
Ik zeg wel eens, je moet de nachtbus nemen. Daar zie je pas in wat voor stad je leeft. Met mensen die net naar hun werk gaan of net thuiskomen. Alle lagen komen samen.
Om deze inhoud te tonen moet je toestemming geven voor social media cookies.
KUNSTWERK 4: Gedichten van Ibn Arabi
Mohammad Ibn Arabi leefde van 1165 tot 1240. Hij was mysticus, filosoof en dichter. Een van zijn leerstellingen was: wie zichzelf kent, kent God. Zijn teksten waren duidelijk verankerd in de Koran, maar hadden ook invloeden van het christendom en boeddhisme. Het volgende gedicht is van hem.
Turmoil in your hearts
Were it not for
the excess of your talking
and the turmoil in your hearts,
you would see what I see
and hear what I hear!
foto: Wikimedia Commons
Lees ook
Componist - Max Bruch
Om deze inhoud te tonen moet je toestemming geven voor social media cookies.
Gerelateerde podcast
Panorama Zondag
Gerelateerd
Panorama Zondag
Meer subsidie, orkesten en een Bildungsideaal: zo gaat Duitsland om met klassieke muziek
Panorama Zondag
Remy van Kesteren: 'Ik heb nog altijd moeite mezelf als componist te zien'
Panorama Zondag
Dit is het culturele landschap van Bart Moeyaert
Panorama Zondag