Luister Wagners opera Siegfried terug in de NTR ZaterdagMatinee
- Klassiek
- Luister Wagners opera Siegfried terug in de NTR ZaterdagMatinee
Een opera vol raadsels en humor over een held die geen vrees kent. Afgelopen zaterdag hoorde je in de NTR ZaterdagMatinee Wagners Siegfried, het derde deel uit Der Ring des Nibelungen. Op het podium zong een sterrenkast en speelde het Radio Filharmonisch Orkest onder leiding van Karina Canellakis. Hans Haffmans sprak in de pauze onder meer met sopraan Gloria Rehm. Verder kon je luisteren naar een reportage van Hans Smit over de repetities.
Kijk hieronder de gehele opera terug op NPO Start.
Video niet beschikbaar
De reacties op de uitvoering zijn laaiend enthousiast. "Zowel orkestraal als vocaal waren het vier geweldige uren", schrijft Mischa Spel in het NRC.
Recensies
Spel was vooral enthousiast over de tenor Clay Hilley. "Het is Siegfried die urenlang in talrijke dialogen staat te zingen en het drama draagt (..) Hilley deed dat (..) Daarbij beschikt hij ook nog over een theatrale uitstraling en maakte hij van de komische scènes met de woudvogel en de draak hoogtepunten. Eenzelfde wow-gevoel realiseerde karaktertenor Ya-Chung Huang als de boosaardige gnoom Mime: geestig en gemeen in zijn giecheltjes, helder en uitgesproken in de vele dialogen."
Dirigent Canellakis noemt ze een bevlogen Wagneriaan, al ontbrak er volgens haar ook wel wat. "In haar Wagnerbenadering miste je soms de gloeiende sensualiteit (ook aan het slot) vrijheid, stretch ín en specie tússen de frases." Ook Guido van Oorschot had in de Volkskrant naast bewondering wat kritiek op de dirigent. "Beschouw je de partituur als een symfonisch wonderwerk, dan heeft ze Siegfried in de knip. Hooguit kun je sputteren over een rafelig akkoord hier of een verdonkeremaand ritme daar."
Hoewel Peter van de Lint in Trouw ook te spreken was over de directie van Canellakis vond hij het jammer dat ze zich wat leek in te houden. "Het klonk fortissimo zoals het hoorde, alles was in de maat, maar de withete woelingen die diep onder de noten stromen kwamen niet echt bovendrijven."
Harmonieën die niet willen oplossen
In de podcastserie Sterren van de Zaterdagmatinee sprak Haffmans eerder met Karina Canellakis. Ze legt uit wat haar zo aanspreekt in de muziek van Wagner.
"Wagners bijzonder vermogen om de aandacht vast te houden met zijn muziek. Onder meer door zijn karakteristieke gebruik van harmonieën die lange tijd maar niet willen oplossen. Waarmee hij op melodieën en motieven bijna oneindig kan voortborduren. Het beïnvloedde componisten als Tsjaikovsky en Sibelius. Ik raak daarom nooit verveeld van zijn muziek."
Over de voorbereiding op zo'n grote opera zei ze: “Ik vind studeren heerlijk, aan mijn bureau of piano, ik houd van de connectie met de musici, op puur muzikaal vlak. Maar ik sta liever niet in het middelpunt van de belangstelling. Een opera vanuit de orkestbak dirigeren is juist zo lekker omdat je dan niet zo zichtbaar bent." Want uiteindelijk gaat het om de samenwerking en de muziek, vindt Canellakis: “Samen met een orkest muziek maken is de ultieme menselijke verbinding.”
Luister hieronder de complete podcastaflevering terug
#1 - Sterren van de ZaterdagMatinee - Karina Canellakis (S03) - Sterren van de ZaterdagMatinee
Interview met sopraan Gloria Rehm
In de pauze sprak presentator Hans Haffmans met sopraan Gloria Rehm. Zij zong vanaf het balkon de hoge noten in de rol van de Waldvogel. "Het is de eerste keer dat ik deze rol zong. Het zijn hoge noten, maar eigenlijk valt het best mee, want die heeft Brünnhilde ook. (..) Ik was een geluksvogel dat ik hier mocht zijn en deze rol mocht zingen."
Video niet beschikbaar
Reportages bij de voorbereidingen
Presentator Hans Smit sprak met orkestleden van het Radio Filharmonisch Orkest tijdens de repetities voor Siegfried. Hoornist Fréderick Franssen moest even nadenken over zijn favoriete passage uit de opera. "Dan zou ik gaan voor het moment dat de draak loodje legt. Waar wij met de Wagnertuba's een bijdrage leveren aan het geweld."
NTR Zaterdagmatinee: Reportage Siegfried Hans Smit deel 1
De draak wakker spelen
Petra Botma is eerste hoorniste in het Radio Filharmonisch Orkest en haar collega Annelies Van Nuffelen speelt de Hornruf. Botma legt daarover uit: "Dat is het moment dat Fafner de draak wakker moet worden. Dat speelt de hoornist achter de bühne en het zijn de noten de Siegfried op zijn hoorn playbackt om de draak wakker te maken. Siegfried doet zijn hoorn omhoog en dan speel je de Ruf. En die duurt best lang."
NTR Zaterdagmatinee: Reportage Siegfried Hans Smit deel 2
Woest stromende Rijn
Wat zijn verder hoogtepunten voor de musici? Contrabassist Wilmar de Visser heeft het over het begin van Akte 3. Het orkest laat dan horen hoe een woest stromende Rijn klinkt. "Hoe dat orkest over je heen dondert. Dat is helemaal te gek!", zegt hij.
NTR Zaterdagmatinee: Reportage Siegfried Hans Smit deel 3
Documentaire The making of Siegfried
Voor Podium Klassiek Extra heeft de NTR een documentaire gemaakt over Siegfried. Presentator Hans Haffmans sprak met musici tijdens de voorbereidingen en kwam erachter wat er zoal bij deze opera komt kijken.
Video niet beschikbaar
Hieronder luister je de opera terug gesplitst in Akte 1 en Akte 2 & 3.